De provincie Overijssel wil een deel van de N377 veiliger maken door middel van vluchtheuvels voor fietsers en maximaal 80 km/uur. De gemeente Hardenberg wil graag dat dit wegvak 100 km/uur blijft. Door fietstunnels aan te leggen in plaats van middengeleiders kan de maximumsnelheid tussen Balkbrug en Nieuwleusen 100 km/uur blijven.
De gebruikers van de N377
De provincie Overijssel om geen middengeleiders (vluchtheuvels) aan te leggen in de N377 tussen Balkbrug en Nieuwleusen maar fietstunnels (zoals in de N340). De maximumsnelheid hoeft dan op dit wegvak niet verlaagd te worden naar 80 km/uur maar kan dan 100 km/uur blijven. Op deze manier wordt dit wegvak veiliger, beter en toekomst vaster. En verzoeken tevens om hier veilig en vlot over te beslissen.
Het oorspronkelijke idee om de N377 tussen Balkbrug en Nieuwleusen veiliger en beter te maken m.b.v. fietstunnels, werd reeds in 2016 aangekaart vóór de besluitvorming over de Vechtdalverbinding, dit was op tijd.
Indien deze petitie in 2020 of 1e helft 2021 was gestart, dan was er nog een kans geweest dat het idee te weten fietstunnels onder de N377 tussen Balkbrug en Nieuwleusen om dit wegvak veiliger en beter te maken (max 100 km/uur) gerealiseerd had kunnen worden.
Iets wat de initiatiefnemer van deze petitie Gerrit Hartholt al een beetje vermoedde, blijkt na diverse contacten (met o.a.
provinciale statenleden) te kloppen, en dat is dat deze petitie zeer waarschijnlijk te laat is.
Hierbij biedt de initiatiefnemer van deze petitie aan de ondertekenaars van deze petitie zijn excuses aan. Deze petitie is te laat.
Hoe het vanaf nu (09 december 2021) verder gaat, dat zal de tijd leren. De veiligheid en doorstroming op de N377 blijft ook na aanleg middengeleiders een aandachtspunt te weten zowel de veiligheid van de fietsers als de automobilisten, zie o.a. het kruispunt aan de westkant van Balkbrug (dit i.v.m. de nieuwe woonwijk aldaar).