Kachel 5

Landelijk verbod houtstook

De lucht in onze woonomgevingen wordt vergiftigd door houtrook. Dit heeft een enorme impact op de gezondheid. Goed ventileren van woningen is met vuile lucht onmogelijk. Miljoenen Nederlanders ademen regelmatig ernstig vervuilde lucht in. Jaarlijks overlijden hier naar schatting 3.000 mensen aan.

Actiegroep Stop Houtrook Nu en iedereen die houtrookvrije woonomgevingen en gezonde lucht voor iedereen wil

• Dat houtrook overlast en gezondheidsschade veroorzaakt.
  • Houtstook en luchtvervuiling door houtrook toeneemt.
  • De gezondheidsrisico's (o.a. astma, kanker, alzheimer) onaanvaardbaar zijn.
  • Het ongeboren kind gevaar loopt omdat fijnstof doordringt tot in de placenta.
  • Onze vrijheid bovendien ernstig wordt beperkt.
  • De fijnstofbijdrage van houtstook 23% is.
  • De WHO grenswaardes zijn bijgesteld. Een veilige ondergrens voor fijnstof ontbreekt.
  • De naar schatting anderhalf miljoen houtgestookte kachels vormen samen met alle andere vormen van houtstook een groot gevaar voor de volksgezondheid.

Aanpassing van de wetgeving. Omdat het juridisch kader ontbreekt om dit probleem aan te pakken bepleiten wij een landelijk houtstookverbod.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

25-12-2023
Mark Lie-A-Kwie
Stop Houtrook Nu

Ecodesign = Sjoemeldesign

In de strijd tegen het verbranden van hout in woonomgevingen wil de Nederlandse Haarden en Kachelbranche gemeentes adviseren om het probleem op te lossen door het geven van stookcursussen en door de EcoDesign houtkachel te adviseren als een "schoon" alternatief. Zoals inmiddels duidelijk wordt is de EcoDesign houtkachel bezig de sjoemeldiesel gate te overtreffen.

Gemeenten jullie zijn gewaarschuwd, trap hier niet in. De gemeente Utrecht is inmiddels afgestapt van subsidie op de EcoDesign houtkachels.

The Guardian over ecodesign

11-12-2022