Laat Europa de voedselbanken helpen met helpen

De Europese Unie heeft een voedselhulpprogramma bestemd voor alle lidstaten. Dit jaar wordt voedsel ter waarde van 500 miljoen euro verdeeld onder 20 landen, maar Nederland doet niet mee. Henk Bleker (landbouw) en Paul de Krom (sociale zaken) vinden voedselhulp een binnenlandse aangelegenheid.

Deelnemers, sympathisanten, donateurs, vrijwilligers, deelnemende ondernemingen en organisaties,

De Europese Unie heeft een voedselhulpprogramma bestemd voor àlle lidstaten. Dit jaar wordt voedsel ter waarde van 500 miljoen euro verdeeld onder de 20 landen die zich daarvoor hebben aangemeld. Nederland is daar niet bij, wel landen als België, Luxemburg en Frankrijk. 18 miljoen burgers uit die 20 landen ontvangen groente, fruit, granen, aardappels, rijst, pasta, zuivel, vlees en vis. De helft van alle voedsel dat de Europese voedselbanken uitdelen komt uit dit Europese voedselhulpprogramma! Als Nederland mee zou doen, zou in één klap voedsel ter waarde van 15 miljoen euro beschikbaar komen voor de Nederlanders die ook afhankelijk zijn van voedselhulp. Deze voedselhulp wordt door de Europese Unie betaald en kost Nederland dus niets. Een simpel verzoek aan Europa is voldoende en vervolgens kan de regering de uitvoering aan de voedselbanken overlaten. Voedselbanken helpen elke week zo’n 60.000 personen, dit is slechts de onderste laag, namelijk 4,5% van de allerarmste gezinnen in Nederland.

Laat Nederland gebruikmaken van de Europese voedselhulp. Laat Europa de voedselbanken helpen met helpen!

Onderteken deze petitie

20-07-2016
Ondertekenbaar
Bart Dart

bijna 2 jaar
meer dan 2 jaar
Danny franse
Grijpskerk
meer dan 2 jaar
Elfriede Peetsma
AJM Rommens
's-Hertogenbosch
willem dirksen
Zoetermeer
Tamara vd Nol
Houten
C Matualatupauw
Marum

Nieuwtjes

Nog geen nieuws over deze petitie.