kinderalimentatie in een nieuwe gezinssituatie

Hoe kan het dat er in Nederland een wet is die bepaalt dat kinderalimentatie voor moet gaan op een nieuwe gezinssituatie? Hiermee bedoel ik dat een draagkrachtberekening die moet uitwijzen wat je als ex-partner kunt bijdragen aan de kosten van je kind geen rekening houdt met een nieuw huwelijk met kinderen.

onderhoudsplichtigen ten opzichte van kinderen

dat een draagkrachtberekening geen enkele rekening houdt met de situatie waarin de ex-partner, die wordt geacht alimentatie voor zijn kind(eren) uit een vorige relatie te betalen, verkeert. Als men opnieuw gehuwd is wordt men nog steeds als alleenstaande gezien, terwijl het vast te stellen bedrag wel opgehoest moet worden door beide partijen in het nieuwe huwelijk. Dit is volledig onacceptabel. Je zou toch zeggen dat ieder kind gelijke rechten heeft? In de wet staat dat een alimentatieplichtige als alleenstaande moet worden gezien, maar dat wel rekening gehouden moet worden met het aantal kinderen waarvoor hij onderhoudsplichtig is. Hoe krom is dit als je opnieuw getrouwd bent, als kostwinner (vaak) voor een onder bijstandsniveau zittende partner op moet komen, en er dan verwacht wordt dat die partner wel de helft van alle lasten dient op te hoesten? En daarbij lang niet alle toeslagen krijgt waar je als alleenstaande ouder wel recht op hebt? Waar is de rechtvaardiging in dit verhaal?

de wet aan te passen naar de status die het tot 2010 had, waar een draagkracht wordt berekend op het inkomen van beide partijen in een nieuw huwelijk, want als het inkomen van beide partijen niet gelijk is, wordt wel het lastenpakket gewoon door 2en gedeeld, waardoor onredelijke situaties onstaan

Sign this petition

Addressed to:
19-10-2016
Signable
roald kuijper

Chantal kuijper
landgraaf
almost 5 years
4 months
Betalende vader
almost 2 years
Rob Bruin
Deurne
Gescheiden en uitgemolken
Ronald Roelofs
Roosendaal
almost 3 years

No news about this petition yet.