U, de petitionaris
Icng

Intercity Direct-trein Amsterdam-Maastricht

4 ondertekeningen

De reistijd tussen Amsterdam en Maastricht zou met 1 uur flink verkort kunnen worden, door naast de bestaande Intercity, die elke tussengelegen stad aandoet, een IC-direct in te zetten. Die onderweg alleen in Utrecht, Den Bosch en Eindhoven stopt, en na Eindhoven non-stop doorrijdt naar Maastricht.

Petitie

Wij

Treinreizigers tussen Amsterdam en Maastricht

 

constateren

  • Het duurt zowel per trein als per auto maar liefst 2,5 uur om de afstand tussen Amsterdam en Maastricht of vice versa te overbruggen.
  • Een tweede IC-direct verbinding zou de reistijd met 1 uur kunnen verkorten en dat dan allemaal over bestaand spoor.
  • In de toekomst wordt er in Limburg al een nieuw stuk spoor aangelegd van Weert naar Sittard parallel aan de A2, om de reistijd met een kwartier te verkorten.
  • Als de IC-direct na Eindhoven non-stop doorrijdt naar Maastricht, Amsterdam Amstel overslaat, en verder waar nodig is spoor-aanpassingen te maken zodat de trein 200/250km per uur kan rijden, zou men op die manier in circa 1,5/1,75 uur tussen Amsterdam en Maastricht kunnen reizen in plaats van 2,5 uur.
  • Zo rijdt er nu bijvoorbeeld ook weleens een Intercity-direct naar Brussel, die tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag rijdt, en kleinere IC-stations als Leiden en Delft overslaat.
  • Op diezelfde manier zou een IC-direct naar Maastricht met dat versnelde stukje Weert-Sittard langs de A2 (en als het nodig is een extra passeerstrook) ook Weert en Sittard, kunnen overslaan, en non-stop doorrijden naar Maastricht.
  • lees ook OVmagazine over dat versnelde stuk spoor Weert-Sittard:
  • Volgens AD wordt eraan gewerkt. Hoe sneller, hoe beter!

 

en verzoeken

NS en Prorail te kijken naar de mogelijkheid om een Intercity-direct van Amsterdam naar Maastricht in te zetten, die onderweg alleen stopt in Utrecht, Den Bosch en Eindhoven.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
openbaar vervoerbedrijf 
Petitieloket:
Petitionaris:
Tim Sekac 

Geschiedenis

Ondertekeningen