U, de petitionaris
1 logo

Integreer 'leren voor het leven' en duurzaamheid in het onderwijs

500 ondertekeningen

Het klimaat verandert en dat komt door hoe we leven als mensen. Daar zijn wetenschappers over de hele wereld het mee eens. Dat betekent een onzekere toekomst. Gelukkig zijn mensen slim en kunnen goede oplossingen bedenken. Daarover willen we meer leren op school.

Daarom teken ik deze petitie.

Petitie

Wij

Lerarenopleiders, leraren, leerlingen en ieder die leren voor het leven belangrijk vindt.

 

constateren dat:

  • we leven in een wereld met klimaatverandering, verlies aan biodiversiteit
  • in die wereld behoefte is aan duurzame productie en consumptie en rechtvaardige verdeling van de welvaart
  • het belangrijk is dat leerlingen kennis, vaardigheden verwerven om verstandige keuzes te kunnen maken, nu en in de toekomst
  • het Europese Hof in april de uitspraak deed dat niets doen leidt tot schendingen van mensenrechten, laat politieke actie daarom starten in het onderwijs.

 

en verzoeken

  • dit als opdracht te formuleren voor het onderwijs, door het zo expliciet mogelijk te benoemen in de kerndoelen en de exameneisen.
  • tijd, hulp en prioriteit te geven aan het integreren van duurzaamheid in het onderwijs en het delen van good practices en expertise te bevorderen.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
minister 
Petitieloket:
Petitionaris:
Mirjam Venneker-van Lierop 

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Manifest voor duurzaam pedagogisch leiderschap

Lectoraat Opvoeden en (op)leiden naar duurzaam en democratisch samenleven heeft dinsdag 11 juni een manifest gelanceerd. Lector José Middendorp van academie primair onderwijs van NHL Stenden Hogeschool overhandigde het aan haar kleindochter, symbool voor een hoopvolle toekomst.

+Lees meer...

De locatie van het congres was goed gekozen: Cycle-Up HUB, in Leeuwarden. Een plek die ademt dat afval de grondstof is voor een betere toekomst. Van niets iets maken, een plek waar de circulaire economie in de praktijk wordt gebracht. Een plek van lokaal werken èn nationaal mensen inspireren, motiveren en helpen om circulair te ondernemen. De plek waar studenten en bedrijven van en met elkaar leren in lab circularity. José opende de manifestatie met verwondering. Een gouden ei geëtaleerd op een bedje van watten in een glazen stolp. Ze vertelde hoe ze het bijzondere ei bij kleuters introduceerde in de kring, het ei tegen haar oor hield en vertelde wat het ei haar zei: 'Het ei ziet kinderen plezier maken en elkaar helpen'. Daarna werd het ei doorgegeven. Alle kinderen kwamen aan bod met eigen creatieve woorden. Een opmaat voor dag met appèl op professionele moed en het opleidenen van studenten als game changers van de toekomst. Het waartoe gedefinieerd als manifest. daartoe tal van praktische handvatten gedeeld als: het pedagogisch prioriteitenspel, spiegelbrieven, maakplaats, kunstenaarsmindset, denkmuur, doelenmuur en de vraag achter de vraag. Een hoopvolle toekomst start bij kinderen, leerlingen en studenten. het start in het onderwijs met de pedagogiek van de hoop.

Manifest voor duurzaam en pedagogisch leiderschap

Denk en handel hoopvol Neem morele verantwoordelijkheid Bied weerstand Vertraag Denk en handel rationeel vind ruimte Denk en handel pluralistisch Volhard Twijfel!

Tevens werd deze dag onderwijspetitie lerenvoorhetleven.nu gestart. Deze sluit helemaal aan bij het gedachtegoed van het lectoraat en roept op om prioriteit en ruimte te geven aan het integreren van toekomstgericht onderwijs.

12.06.2024