Ik zeg 'nee' tegen de ondergang van het FKKLBW

Deze petitie is op dinsdag 4 oktober 2011 overhandigd aan de Kamercommissie voor Defensie.

Het FKKLBW is het enige professionele fanfareorkest ter wereld; op grond van nationale militaire, burgerlijke, traditionele en historische waarden is het laten verdwijnen van dit orkest een te groot offer.

Op donderdag 8 december 2012 is het besluit over de reorganisatie van de militaire muziek van de Landmacht bekend gemaakt aan de staf- en orkestleden van het FKKLBW. Helaas verschilt deze berichtgeving niet van het bericht dat op 5 september is gecommuniceerd: het FKKLBW zal met ingang van 31 december 2012 ophouden te bestaan.

Dit betekent een groot aantal gedwongen ontslagen en het verlies van een zeer gewaardeerd en gerespecteerd stuk militair en burgerlijk erfgoed. Een onverklaarbare keuze, waaruit ons blijkt dat de ingebrachte alternatieve plannen niet serieus zijn genomen. De jarenlang geleverde hoge kwaliteit heeft geen rol gespeeld bij de besluitvorming.

Het mag duidelijk zijn dat de Landmacht, maar ook de Nederlandse Krijgsmacht in het algemeen, één van haar beste orkesten doelbewust 'aan de straat zet.' We zijn hierover vervuld met gevoelens van teleurstelling, boosheid en ongeloof.

Bij deze bedanken we u allen, die in de afgelopen onzekere drie maanden het FKKLBW zijn blijven steunen, waar mogelijk harten onder de riem hebben gestoken en er alles aan hebben gedaan om dit orkest te kunnen laten voortbestaan.

Het mag niet zo zijn, helaas!

beroeps- en amateurmusici nationale blaasmuziekorganisaties dirigenten muziekverenigingen

Dat bezuiniging en reorganisatie in ons land noodzakelijk is. Het opofferen van het enige, voor Nederland unieke en typerende professionele fanfareorkest is echter zelfs voor dit kabinet - dat erfgoed als speerpunt benoemt - een te groot offer.

We verzoeken u met klem deze besluitvorming opnieuw te bekijken en na te gaan of er alternatieve mogelijkheden bestaan binnen dit proces.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

werkgever

Nieuwtjes

Eerder toegevoegd

De ontknoping: dinsdag 4 oktober 2011

Geachte ondersteuners van de actie ' Ik zeg NEE tegen de ondergang van het FKKLBW', Vanmiddag hebben wij een uitnodiging ontvangen van de Tweede Kamer der Staten Generaal, om op dinsdag 4 oktober a.s. om 13.30 uur de petitie aan te bieden aan de vaste Kamercommissie Defensie.Dit betekent het einde van een drukke en enerverende actieperiode. We hebben ons enorm gesteund gevoeld door u allen en uw enorme betrokkenheid heeft het orkest bijzonder goed gedaan.

+Lees meer...

We houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen die er op beleidsniveau nog gaande zijn. Zonder uw stem zou dit alles niet zijn ontstaan.Met nog 4 dagen te gaan hopen we dat we een zeer krachtige petitie kunnen gaan aanbieden. Stemmen is nog mogelijk tot en met maandag 3 oktober, dus zegt het voort! Met vriendelijke groet, het actiecomite

Karin Bloemen steunt het FKKLBW

Vrijdag 16 september verzorgde het FKKLBW het openingsconcert van Den Bosch Maritiem, op de Citadel in de Brabantse hoofdstad. Ter ondersteuning van de actie zong Karin Bloemen een speciaal voor het FKKLBW geschreven protestlied, op de melodie van ' This is my life'  van Shirley Bassey.

+Lees meer...

We zijn haar hier zeer dankbaar voor; deze dank gaat ook uit naar Omroep Brabant voor het beschikbaar stellen van de beelden. Video opname omroep Brabant: http://www.youtube.com/watch?v=UYkTFZe-wKEFotovideo namens het actiecomité: http://www.youtube.com/watch?v=tygREyoOEdE