Noord Nederland moet bij een wisselstoring of aanrijding altijd bereikbaar zijn via alternatieve routes per trein.
De tijd van alleen maar onderzoeken is voorbij. Anno 2023 moet ook het noordelijke landsdeel via meerdere trajecten bereikbaar zijn, wat de duurzaamheid / economie ten goede komt.
Reizigers zonder auto, dagelijks forensend met de trein van/naar provincies Fryslân, Drenthe en Groningen
Dat het noordelijk landsdeel slecht bereikbaar is via één kwetsbare verbinding.
De druppel was op 7 januari 2023. Op een spoorwegovergang bij Staphorst, was een aanrijding tussen trekker en trein.
Forensen van en naar de Randstad, Fryslân, Drenthe en Groningen konden en kunnen 's nachts niet meer op de eindbestemming komen. Alternatieven ontbreken.
per direct te starten met de Noordelijke infrastructuur:
Het noordelijk landsdeel moet bereikbaar zijn via meerdere alternatieve spoorverbindingen. De reiziger moet weer centraal staan en altijd de eindbestemming kunnen bereiken.
Het hele traject tussen Meppel-Zwolle moet 4-sporig en definitief moeten de alternatieve routes Nedersaksenlijn en Lelylijn worden aangelegd.