Website janboersmeulaentien

Hortus Conclusus 't Janboersmeulentien - Wolvega, Weststellingwerf

Van de Sportlaan in Wolvega naar het natuurreservaat de Lendevallei loopt het in onbruik geraakte, historische Janboersmeulaentien. Met dit cultuurhistorisch landschapsproject wordt dit erfgoed hersteld & duurzaam beheerd. Met het plaatsen van een monumentale, sociale sculptuur wordt het gemarkeerd.

de ondertekenaars van deze petitie,

constateren dat:

dat het cultuurhistorisch landschapsproject Hortus Conclusus 't Janboersmeulentien van kunstenaar Ton Kruse (Wolvega, 1970) en de Stellingwarver Schrieversronte gestart is voor realisatie tijdens Leeuwarden 2018 (Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa),

de bestuurders van de regionale en provinciale overheden achter dit project gaan staan en bij te dragen aan de realisatie van het project Hortus Conclusus 't Janboersmeulentien.

Met dit project wordt cultuurhistorisch erfgoed hersteld en duurzaam beheerd, wordt er duurzaam aandacht gevraagd voor de cultuur en geschiedenis van de streek, en wordt de regio op de kaart gezet voor Leeuwarden 2018.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Provincie Fryslân
01-07-2017
In behandeling
Organisatie:
Hortus Conclusus 't Janboersmeulentien

ingestuurde steunbetuigingen

(namen en adressen van onderstaande steunbetuigingen zijn bij de organisatie bekend)

Ik vind dit een prachtig project en ik hoop dat alle Weststellingwervers de petitie tekenen. Bovendien komt er een mooi wandelpad bij dat uitnodigt om het landschap te bewonderen en om te genieten van de rust, de ruimte en de schone lucht.

+Lees meer...

Goed plan !!!!

Steunbetuiging

Mooi initiatief; veel herinneringen!

Janboersmeulenleantien was in mijn jonge jeugd al “a place to be”. Wat hebben we daar meikevers en (helaas) vogeleieren gezocht. Met ons gezin waren we daar om de paaseieren te zoeken die vader daar in de bosjes had verstopt.

Ik steun hierbij het project.

Ik steun dit plan van harte !!!!

Geweldig mooie herinneringen aan het Janboersmeulnlaentie. Zou er graag weer wandelen ...

Ik steun dit initiatief van harte.

Wat zou het mooi zijn dat het weer een mooi wandel pad zou worden, zo het vroeger was..

Wat een geweldig initiatief. Heb daar heel wat kilometers op mijn (toen nog) kleine kinderpootjes gelopen.

laat het janboersmeulaentien a u b bestaan ik kwam er vaak met mijn ouders fijne jeugd gehad daar

Ik steun de petitie voor behoud van janboersmeultien

Steun het volledig. Jeugdsentiment. Laat het wandelpad terug komen.

Goeie actie!

Steunbetuiging.

Ik wilde het pad vorig jaar lopen. Tot mijn schrik kwam ik niet verder dan heg erf.

Hoort bij Wolvega!!

Persoonlijk ken ik uit mijn jeugd het Jan de Boer’s Laentien (Vrijerslaentien) met name uit mijn Jeugdjaren 1950/1970. Vooral op zaterdag- en zondagavond en de zomeravonden was het een druk laentien voor de jongeren, het was zeer bekend en geliefd ! Wij zijn dan ook voor behoud/herstel van het Wandelpad, dat voor vele inwoners van Wolvega een prachtig wandelpad is! Wij willen graag voldoen aan de oproep om het Jan de Boers-laentien weer open te stellen/ te behouden, en adviseren de Gemeente de aansluiting met het gebied ten zuiden van de Nieuwe Aanleg, dit te combineren met het ontwikkelen van het gebied ten Zuiden van de Nieuwe Aaanleg!

Zeer goed plan. Vroeger gingen we hier vaak op de fiets langs vanaf de Blesse naar het openlucht zwembad in Wolvega. Ook hebben we hier wel gelopen. Zou prachtig aansluiten bij het nieuw aan te leggen wandel en fietspad waar men mee aan het realiseren is vanuit de Nieuwe Aanleg.

HEEL VEEL SUCCES MET DIT PRACHTIGE PLAN

't Janboersmeulentien behouden.

Een schitterend plan

Ik heb erg goede herinneringen aan het Janboersmeulentien. Ik heb er - als kind - vaak op zondagochtend gewandeld met mijn vader en de hond ging mee. Een prachtig stukje natuur - houden zo.

Prima initiatief. Succes!

Fantastisch plan.

Wij steunen de petitie voor 100%

Ik vind dat dit historische stukje natuurgebied en tevens wandelgebied bewaard moet blijven en moet worden hersteld in zoals het was in vroegere tijden. Wij hebben er vlakbij gewoond en veel met onze kinderen gewandeld. Een heerlijk gebied.

dit pad moet bestaon blieven

Heb ik goede herinneringen aan. Als vrijers pattie. Maar ook slootje springen en struinen door het land met mijn broertje.

Ondertekend - daar moeten nog ontzettend veel voetstappen van mij zijn!

Een speelplaats...of kijken hoe de jonge hertjes in het hertenkamp werden geboren ...heel vroeg gewekt worden door de pauwen in het hertenkamp...jeugdherinneringen

Zou mooi zijn als het pad weer aansluit op onze wandelroute in de Driesenpolder.

Zou geweldig zijn als dit weer in ere hersteld word

Wat hebben we daar op zondag veel gewandeld

Fantastisch, nu maar hopen dat het doorgaat!

16-03-2018

Overhandiging van de petitie

Uitgesproken bij het overhandigen van de petitie aan wethouder Cor Trompetter van Weststellingwerf op 3-7-2017, in het bijzijn van Hans Breukel (beleidsmedewerker Kunst en Cultuur en subsidiebeleid), leden van de werkcommissie Hortus Conclusus 't Janboersmeulentien, enkele betrokkenen en journalisten van De Stellingwerf en de Leeuwarder Courant:

Geachte wethouder,

Om als mens te weten wie je bent hoef je alleen maar terug te keren naar de plekken van je leven. Dat geldt niet alleen voor ieder van ons afzonderlijk, maar ook voor ons als samenleving. Om dat te kunnen doen is het van belang dat die plaatsen niet verdwijnen, onherkenbaar of onbereikbaar worden.

+Lees meer...

Deze plekken van waarde en betekenis noemen we ons erfgoed. Voor het individu begint dat erfgoed bijvoorbeeld met het ouderlijk huis. Dat erfgoed wordt gedeeld met alle gezinsleden en familie. Maar de Lagere school deelt het individu alweer met vele anderen, niet alleen de kinderen uit je eigen klas, maar ook al die andere jaren die in en om dat schoolgebouw opgroeiden. En zo wordt de deler van erfgoed steeds groter. Markante gebouwen in de samenleving, tradities en gebruiken, landschap en wegen.

Voor de Stellingwerven is de landbouw van oorsprong de manier van leven geweest. Dit heeft het landschap in de loop der eeuwen gevormd. Het natuurlijk landschap werd in cultuur gebracht, en er ontstond een overgang en samenhang tussen cultuur en natuur. ’t Janboersmeulaentien is één van de laatst overgebleven voorbeelden van de paden en laantjes die vanuit het dorp leidden naar de landbouwgronden en weilanden, en via deze naar de Lindevallei, waar de natuur meer de ruimte nam en kreeg. Het is zo'n plek van waarde en betekenis voor Weststellingwerf. Wij Wolvegasters staan dicht bij de landbouw, de natuur. We lopen graag het dorp eens uit. Buiten was dichtbij. We zoeken zo nu en dan de stilte en de ruimte van het buitengebied, en groeiden op tussen de boerderijdieren, de weidevogels en het leven in boswallen en sloten.

Vele Wolvegasters en Oud-Wolvegasters tekenden voor de realisatie van het project Hortus Conclusus 't Janboersmeulentien. Allemaal mensen met dierbare herinneringen aan 't Janboersmeulaentien. 231 waren het tot nu. 't Janboersmeulaentien is één van die plekken die al deze ondertekenaars leert wie we zijn, waar we vandaan komen en wat voor ons van waarde is. Het is echter onbereikbaar geworden, het is kwetsbaar geworden en loopt gevaar voorgoed te zullen verdwijnen.

Met het overhandigen van deze petitie willen we het College van Burgermeester en Wethouders van Weststellingwerf vragen om u actief in te gaan zetten voor de realisatie van dit project, waarmee 't Janboersmeulaentien hersteld wordt en duurzaam beheerd - waarmee dit erfgoed levend wordt gehouden in de samenleving en gemarkeerd wordt, - en waarmee we Weststellingwerf bovendien op de kaart hopen te zetten voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa in 2018, waarmee Friesland de aandacht van mensen en ondernemers vanuit heel Europa naar zich toe zal trekken.

17-07-2017

-.