Kopmanifestatie

Hoorn: kunst doet leven!

De ondertekenaars van dit manifest spreken zich uit tegen de ingeslagen weg van bezuinigingen op kunst en cultuur door het Hoornse college van Burgemeester en Wethouders. De Hoornse culturele sector wordt onnodig schade toegebracht. En dat terwijl kunst en cultuur renderen!

inwoners van Hoorn en omstreken

dat: -wordt bezuinigd op culturele instellingen, terwijl die met hun tienduizenden bezoekers inkomsten genereren voor de gemeente Hoorn -subsidies voor verenigingen vaak net genoeg zijn voor de huur en een beroepskracht -bezuinigingen vaak neerkomen op een sterke huurverhoging die de activiteit te duur maakt -er wordt bezuinigd op organisaties die vaak al zo efficiënt mogelijk werken -bezuinigingen op kunsteducatie een kaalslag betekent op het aanbod

het Hoornse college van Burgemeester en Wethouders van de aangekondigde bezuinigingen op kunst en cultuur af te zien, dan wel de bezuinigingen in omvang te beperken en de organisaties de tijd en ruimte te geven om alternatieve inkomstenbronnen te zoeken.

Current status

This petition is no longer open to collect signatures.

Addressed to:

kunstenaar

Earlier updates

Overhandiging manifest met ondertekeningen 14 november

Op maandag 14 november wordt aan het eind van de ochtend het manifest "Kunst doet leven" en de handtekeningen die de afgelopen tijd zijn geplaatst overhandigd aan wethouder Peter Westenberg. Mensen kunnen het manifest nog ondertekenen tot vandaag, middernacht.

+Read more...

De organisatie is blij met alle gezette handtekeningen. Al deze mensen hebben het belang en de meerwaarde van kunst en cultuur voor een stad als Hoorn onderstreept in een tijd dat dat niet vanzelfsprekend meer lijkt.

Op dinsdag 15 november bespreekt de gemeenteraad van Hoorn de toekomst van overheidsfinanciering van kunst, cultuur en welzijn. De coalitie van VVD, D66, CDA, Rogier Tonnaer en VOC Hoorn zetten het mes in deze financiering. Ze stelt een basiskorting in van 5 procent, aangevuld met bezuinigingen die oplopen tot 25 procent voor instellingen en 100 procent voor een aantal amateurgezelschappen. De structurele financiering, waar groepen hun kwaliteit mee konden garanderen en hun vereniging toegankelijk voor iedereen, wordt als het aan de coalitie ligt opgeheven en vervangen door een initiatievenpot.

13-11-2011 | Petition:Hoorn: kunst doet leven!