Er word al lang gesproken over een snellere trein naar Twente en de trein naar Berlijn van 6 naar 4 uur reistijd te verkorten. Tegenwoordig worden er al eens stations als Hilversum en Apeldoorn overgeslagen, en er word gesproken over een HSL via Zwolle (een plek waar heel vaak storingen zijn, en treinen van Zwolle dan geen kant op kunnen)
In het verleden is ook eens gepraat over een nieuw HSL-spoor parallel aan de A1
Maar dat komt hedendaags niet ter sprake. Het zou fijn zijn als die optie ook ter tafel word gebracht. Of wellicht een kortere kaarsrechte HSL van 27 KM van Bathmen naar Delden. anders een versnelling van bestaand spoor Apeldoorn-Zutphen-Hengelo.
Treinreizigers van Amsterdam naar Twente/Berlijn en andersom.
Er worden tegenwoordig allemaal opties onderzocht om de reistijd van Amsterdam naar Twente met 1 uur te verkorten en naar Berlijn 2 uur te verkorten.
Er wordt niet gekeken naar de optie van een nieuw hogesnelheidsspoor van Apeldoorn naar Hengelo (50km) parallel aan de A1. Dat zou de reistijd met een half kunnen reduceren.
Er is ook nog een optie 2: laat de trein vanuit Apeldoorn via Zutphen of om Zutphen heen door de Achterhoek naar Hengelo en verder rijden.
Het traject Zutphen-Hengelo word in de toekomst al geelektrificeerd en verdubbeld voor een Intercity Den Haag-Enschede die dan onder andere over dat traject zal rijden.
Tot slot een optie 3: een kaarsrecht 27 KM spoor van Bathmen naar Delden, om zo minder nieuw spoor te hoeven aanleggen, en meer bestaand spoor te kunnen gebruiken.
NS, Prorail en andere partijen die hierover gaan, ook te kijken naar de mogelijkheid om een 50 km lang HSL-spoor van Apeldoorn naar Hengelo parallel aan de A1 te realiseren.
Of wellicht een kaarsrecht 27 KM lang spoor van Bathmen naar Delden, om zo kosten en al flink te kunnen reduceren, voor aanleg van nieuw spoor. Om de HSL korter te kunnen maken, en meer bestaand spoor te kunnen gebruiken.
Mocht dat niet lukken, een 5 km spoorlijn van Voorst-Empe naar Eefde, met daarvoor een verdubbelde spoorlijn Apeldoorn-Zutphen, zodat de trein om Zutphen heen vervolgens over bestaand spoor door kan rijden naar Hengelo (en verder). Desnoods wel via Zutphen, maar zonder stop.