Nederlandse scholen weten niet wat ze wel en niet mogen doen, om jongeren met problematiek te helpen/ de werkdruk te verminderen. Door dat dat niet duidelijk is duurt het vaak te lang voordat de jongere in kwestie worden geholpen. Vaak is er dan sprake van dat het kind in kwestie al over ze grens is heen gegaan en dus nog verder in de problemen komt met zijn/haar problematiek. Wat vaak in de praktijk ervoor lijdt dat het voelt als een strijd tussen het kind en school. Omdat het kind als die dat al zelf kan zegt wat die nodig heeft maar de school niet daartoe weet te handelen. Dit is een GROOT vergeten probleem, vaak gaat het alleen over de lange wachtrijen bij de GGZ. Wat daar niks aan af doet natuurlijk want dat zou ook opgelost moeten worden maar daar gaat deze petitie NIET over. Als u deze petitie dus zou ondertekenen zou u de jongere die al bij de GGZ lopen of die nog op een wachtlijst staan erg helpen!
Nederlandse jongeren die bij de GGZ lopen, naasten, hulpverleners, docenten en andere betrokkenen.
Dat de wetgever niet het probleem ziet dat scholen niet weten welke maatregelen ze mogen treffen om voor scholieren die bij de GGZ lopen of op de wachtlijst staan hun situatie te verbeteren.
Dat scholieren met problematiek nog verder in de put komen en het nog moeilijker voor de scholieren met problematiek wordt om hun redenen waarom ze bij de GGZ lopen of op de wachtlijst staan aan te pakken.
Aan het woord problematiek kunt u dus bijvoorbeeld aan dit denken:
een oplossing om scholen duidelijk te maken wat ze wel en wat ze niet mogen doen om jongeren met geestelijke gezondheidsproblematiek te kunnen helpen.