Img 3381

Handen af van Loenderveense Plas

1.251 ondertekeningen

Geen kanaal door de Loenderveense plas. Het is een uniek Stiltegebied en Natura 2000-gebied. Er verblijven beschermde vogels, zoals de Purper Reiger, Zwarte Stern, Grote Karekiet en Roerdomp. Gemeente Wijdermeren en Provincie Noord-Holland offeren dit schitterende natuurgebied op voor pleziervaart.

alle mensen die tegen de aantasting van dit unieke natuurgebied zijn.

• dat er ver gevorderde plannen zijn bij Gemeente Wijdemeren en Provincie Noord-Holland om een kanaal in de Loenderveense Plas te maken ten behoeve van de pleziervaart.

• Uniek natuurgebied wordt opgeofferd voor dagrecreatie.

• De plannen worden doorgedrukt ondanks protesten van omwonenden.

De Gemeente Wijdemeren en de Provincie Noord-Holland geheel te stoppen met dit ongewenste, natuur-vijandige en geld verspillende project.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Provincie Noord-Holland
30-12-2020
Saskia Vreeman
Organisatie:
Werkgroep "Behoud Loenderveense Plas"

Nieuws

De Vuntus, onze rustige plas, samen met de Loenderveense Plas slachtoffer van het Gebiedsakkoord!

De Vereniging Behoud Loenderveense Plas heeft haar commentaar op de concept MER klaar om te versturen naar de projectleider van de Provincie. We hebben met veel ontsteltenis het rapport gelezen. Ik wil graag het volgende met jullie delen, omdat niet alleen de Loenderveense Plas maar ook onze Vuntus-plas wordt opgeofferd.

• LV3 kort:  deze variant is al vaak besproken en wordt in de concept MER naar voren geschoven.
+Lees meer...

Een sluis door de Dirck A. Lambertszkade, een 300 tot 600 meter lange damwand door de Loenderveense Plas. Onze voorspelling in 2017, werd door raadsleden van het CDA in de gemeente Wijdemeren als belachelijk bekritiseerd, maar achter deze damwand komt dus werkelijk een dijk van 10 tot 15 meter breed. Hierop zal nieuw riet gaan groeien voor de rietvogels.  In het Wijde Blik en de Loenderveense Plas waar de sluis komt, bevindt zich Kanswier, door de aanleg van deze sluis zal de Kranswier vernield worden, hoe wordt dit gemitigeerd? Door de Horndijk (bij nr 12) wordt een duiker geplaatst (hoogte 1,5m) breedte is nog onduidelijk. In de Vuntus komt een balkenlijn die ervoor moet zorgen dat de sloepen vanuit de Loenderveense Plas naar de heul gaan. Kunnen wij als bewoners aan de Vuntus nog vrij over de plas varen als deze balkenlijn er ligt? Wat levert deze extra vaarverbinding nu op? Een kort rondje varen, slechts een half uur sneller. Hoeveel extra sloepen zullen er varen? Dit is de onderliggende rekensom uit het rapport die wordt gebruikt om het aantal extra vaarbewegingen te voorspellen. Men gaat ervan uit dat er 15 topdagen per jaar zijn. Op deze topdagen zullen er 300 extra sloepen per dag gaan varen. Dat zijn 30 sloepen per uur, dat is 1 sloep per 2 minuten. Wat wordt de wachttijd bij de nieuwe sluis? Dat is niet meegenomen in de MER. Hoeveel extra auto's zullen er op deze topdagen Loosdrecht aandoen?

Gaan we 7 miljoen euro uitgeven aan een vaarverbinding die slechts 15 minuten sneller varen oplevert? Of gaat het toch om de beurs van de watersportondernemers aan het Wijde Blik? Kunnen de kinderen bij het Vuntus-standje nog veilig zwemmen als er 300 sloepen per topdag langs hen varen om naar de Loosdrechtse plassen te gaan? Dat wordt niet onderzocht in het rapport. Verder wordt er een deel van de Vuntus afgesloten om de natuurschade die de vaarverbinding in de Vuntus aanricht te mitigeren. De kwaliteit van ons leven wordt door 21 partijen die het gebiedsakkoord hebben ondertekend overboord gegooid.

30-07-2019

Wordt donateur!

De bewoners van de Horndijk willen samen met de ca. 2000 ondertekenaars van onze petitie “Handen af van de Loenderveense plas” door middel van spandoeken en borden u als natuurliefhebber er op wijzen dat het zicht op de Loenderveense Plas opgeofferd dreigt te worden voor de pleziervaart.

+Lees meer...

Door het maken van een kanaal met een damwand of dijk verdwijnt het prachtige uitzicht op de plas en de vogels. In september 2018 gaat de MER (Milieu Effect Rapportage) van start. Er zal worden onderzocht welke vaarverbinding het minst natuurschade zal veroorzaken. Wij als vereniging zullen ons uiterste best doen om een kanaal met damwand of dijk tegen te houden. Steun ons! Met uw financiële bijdragen zullen wij desnoods via het gerecht dit eeuwen oude uitzicht en prachtige natuurgebied met beschermde watervogels beschermen. Wij laten dit natuurgebied niet VERWOESTEN door dit waanzinnige idee. Inmiddels ligt de NRD ter inzage bij de Gemeente Wijdemeren. U kunt tot 24 juni 2018 een zienswijze indienen bij de Gemeente Wijdemeren. In september 2018 gaat de MER van start.

Wordt donateur. Rekening: NL46 RBRB 0706577469 t.n.v. Vereniging Behoud Loenderveense Plas KvK: 71498893 www.vblp-vereniging-behoud-loenderveense-plas.org

Alvast hartelijk dank.

13-06-2018

De werkgroep Behoud Loenderveense Plas heeft zich verenigd.

De Werkgroep Behoud Loenderveense Plas is een vereniging en gaat nu verder als: VBLP, Vereniging Behoud Loenderveense Plas. De vereniging heeft ten doel het beschermen van natuur (zowel flora als fauna) op de Loenderveense Plas en aangrenzende gebieden in Oud-Loosdrecht.

Wij zijn van mening dat we als vereniging meer invloed kunnen uitoefenen op Gemeente en Provincie in onze strijd om de Loenderveense Plas te beschermen tegen een vaarverbinding en om de natuur in de aangrenzende gebieden te beschermen.

+Lees meer...

Op dit moment wordt hard gewerkt aan het huishoudelijk reglement. Wij hopen deze zo snel mogelijk op de site te kunnen zetten. Mocht u nu al informatie willen dan kan dit via ons algemene email-adres: horndijk000@gmail.com (3xnul)

Voor meer informatie: https://vblp-vereniging-behoud-loenderveense-plas.org

30-03-2018