Img 3381

Handen af van Loenderveense Plas

1.498 ondertekeningen

Geen kanaal door de Loenderveense plas. Het is een uniek Stiltegebied en Natura 2000-gebied. Er verblijven beschermde vogels, zoals de Purper Reiger, Zwarte Stern, Grote Karekiet en Roerdomp. Gemeente Wijdermeren en Provincie Noord-Holland offeren dit schitterende natuurgebied op voor pleziervaart.

alle mensen die tegen de aantasting van dit unieke natuurgebied zijn.

• dat er ver gevorderde plannen zijn bij Gemeente Wijdemeren en Provincie Noord-Holland om een kanaal in de Loenderveense Plas te maken ten behoeve van de pleziervaart.

• Uniek natuurgebied wordt opgeofferd voor dagrecreatie.

• De plannen worden doorgedrukt ondanks protesten van omwonenden.

De Gemeente Wijdemeren en de Provincie Noord-Holland geheel te stoppen met dit ongewenste, natuur-vijandige en geld verspillende project.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Provincie Noord-Holland
31-12-2022
Saskia Vreeman
Organisatie:
Vereniging Behoud Loenderveense Plas

Nieuws update vaarverbinding.

Hierbij ontvangen jullie een update over de vaarverbinding.

We zijn inmiddels bijna 4 jaar bezig om de 21 partijen binnen het gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen ervan te overtuigen dat er alternatieven zijn om Loosdrecht weer aantrekkelijk te maken voor de toeristen die al dan niet de behoefte hebben om met een sloepje op onze mooie plassen te varen.

+Lees meer...

Een aantal bewonersverenigingen hebben zich verenigd in de Bewonersfederatie Oostelijke Vechtplassen, ook de VBLP zit in deze federatie. Samen hebben we één stem binnen het gebiedsakkoord. Hiermee hopen we d.m.v. samenwerking en overleg tot een alternatief plan te komen. Ondanks de vele rapporten en adviezen waarin alle negatieve effecten worden beschreven, lijken vele partijen er nog niet van overtuigd dat een vaarverbinding door de Loenderveense plas niet haalbaar is. Waaronder de Gemeente Wijdemeren en de Provincie Noord Holland.

De Bewonersfederatie OVP wordt zijn erg blij met de steun van Natuurmonumenten en de Vechtplassen Commissie. Alle drie zijn zij voor het samen uitwerken van een alternatief plan maar tegen verder onderzoek naar een vaarverbinding door de Loenderveense plas en de Vuntus.

Op dit moment zitten de partijen van het gebiedsakkoord in een impasse. Er is geen consensus om te stoppen met verder onderzoek naar de vaarverbinding. De partijen zijn de afgelopen maanden tegenover elkaar komen te staan. Had dat niet voorkomen kunnen worden?

Er wordt nu aangegeven dat in september van dit jaar, de stuurgroep van het gebiedsakkoord een besluit gaat nemen over het al dan niet starten van verder onderzoek naar de mogelijkheid van een vaarverbinding door de Loenderveense Plas en de Vuntus. Naast alle rapporten en adviezen die er nu al zijn, worden er nu stappen gezet om een onafhankelijke adviseur naar deze impasse te laten kijken en met alle partijen te praten, deze adviseur zal een niet bindend advies schrijven. We zien met vertrouwen dit vierde advies tegemoet en hopen op een goede afloop.

Dank voor jullie steun!

Kijk op onze website voor het laatste nieuwsbericht. https://vblp-vereniging-behoud-loenderveense-plas.org/2021/04/03/nog-meer-onderzoek-naar-kansloze-vaarverbinding-verspilling-van-belastinggeld/

20-04-2021

VBLP zienswijze vaarverbinding ingediend.

De VBLP heeft bij de Gemeente Wijdemeren haar zienswijze ingediend. Op dit moment heeft de VBLP 3226 sympathisanten.

+Lees meer...

Zij allen hebben onze petities ondertekend en zijn tegen het aanleggen van de vaarverbinding in dit prachtige gebied. Deze mensen kunnen niet genegeerd worden. Wat gaat de Gemeenteraad met dit tegengeluid doen?  De VBLP is voor onderzoek naar het verbeteren en baggeren van de bestaande sluizen en doorgangen in het Oostelijke Vechtplassen gebied, n.l. de Weersluis, de Kraaienestersluis en de Raaisluis, zodat het Loosdrechtse Plassengebied vanaf de Vecht beter wordt ontsloten en de Mijndensesluis wordt ontlast. Kopieer onderstaande link in een nieuw tabblad van uw browser en u kunt onze zienswijze lezen.

12-02-2020

Open brief aan o.a. gemeente raad Wijdemeren n.a.v. MER vaarverbinding

Naar aanleiding van het verschijnen van het definitieve MER heeft de VBLP een open brief verstuurd aan o.a de gemeenteraad Wijdemeren. Wij willen de brief met zo veel mogelijk mensen delen.

+Lees meer...

De definitieve MER en bijbehorende documenten kunt u via de website Wijdemeren downloaden. Mocht u vragen hebben dan kunt u contact opnemen met ons secretariaat. Meer weten, kopieer de link in de browser en u komt op onze website. www.vblp-vereniging-behoud-loenderveense-plas.org

15-12-2019