Verkeersbord sm

Handen af van cultuur Leidsche Rijn

Met deze petitie spreken wij ons uit tegen de plannen van de gemeente Utrecht om te bezuinigen op cultuurbudget in Leidsche Rijn.

culturele ondernemers en inwoners van Leidsche Rijn

dat de gemeente Utrecht twee jaar geleden heeft onderkend dat er geïnvesteerd moest worden in culturele voorzieningen en cultureel aanbod in Leidsche Rijn. Een stadsdeel met een toekomstige omvang van 90.000 inwoners heeft immers voorzieningen nodig die daarbij passen. Een inhaalslag is op zijn plaats.

In de afgelopen twee jaar zijn er concrete plannen ingediend door culturele organisaties uit Leidsche Rijn. Het betreft onder andere de stichting van een kindervrijstaat op het gebied rondom het Gebouw, de oprichting van een productiehuis voor jongerencultuur in Den Hoet en openstelling van Boerderij Rood | Noot voor publiek.

We constateren voorts dat het College van B&W voorstelt om ingrijpend te bezuinigen op het cultuurbudget voor Leidsche Rijn en bovendien voorstelt een belangrijk deel van het budget voor Leidsche Rijn over te hevelen naar de Vrede van Utrecht. De Vrede krijgt de opdracht voor dat geld een programma te ontwikkelen in Leidsche Rijn. Een voorstel waar wij het niet mee eens zijn.

Wij zijn van mening dat Leidsche Rijn behoefte heeft aan blijvende voorzieningen en een groter cultureel aanbod. Een aanbod vormgegeven door organisaties die bewust hebben gekozen voor Leidsche Rijn als werkgebied en daardoor het beste in staat zijn een programma te realiseren dat aansluit bij de wensen van de bewoners. Plannen die bovendien niet meer ontwikkeld hoeven te worden, maar die in 2010 al gerealiseerd kunnen worden.

het College en de gemeenteraad van Utrecht de bezuinigingsvoorstellen op het cultuurbudget in Leidsche Rijn zodanig te herzien dat een culturele ontwikkeling mogelijk is die past bij de omvang van het stadsdeel.

Current status

This petition is not open to collect signatures.

Addressed to:
05-11-2009
Answered
Cultuur19

Joop de Lange
Maarssen
Beroepskracht Azotod
Arij Fillekers
Harmelen
Coordinator De Schalm
M.A. (Martin) den Hartog
penningmeester Meerns Eenakterfestival
Marjan Mulder
Vleuten
journaliste/fotografe Nieuwsblad VAR, organisatieteam De Schalm got Talent, vrijwilligster festival deBeschaving.
Joop Zoutenbier
de Meern
medewerker de Beschaving - Oud Azotod bestuurslid
Jan Kuling
De Meern
bestuurslid Azotod en Bewoners Organisatie Meerndijk (BOM)
Eduard Versteege
Andre Baars
Directeur EKKO & Festival deBeschaving
Pauline Vrij
bestuurslid Toneelvereniging de Meern
Conny Raijmaekers
Utrecht, Terwijde
Lid wijkraad Leidsche Rijn
Reinier Gruijters
Cultuurcoördinator Amadeus Lyceum
Paul Hoogerbrugge
De Meern
secretaris Toneelvereniging De Meern (Tovedem)

Earlier updates

Verkiezingen: GL en D66 kiezen voor cultuur Leidsche Rijn

GroenLinks
"De bezuinigingen van het huidige PvdA-VVD-CDA en CU college raken precies de sociale en groene zaken waar GroenLinks zich hard voor maakt. (...) GroenLinks gaat deze bezuinigingen op welzijn en groen, én de bezuinigingen op cultuur in Leidsche Rijn terugdraaien.

+Read more...

(...) We kiezen voor cultuur in Leidsche Rijn, omdat dit stadsdeel, van straks 80.000 inwoners, hier behoefte aan heeft."

D66
"D66 investeert in 2010 voor Utrecht (stad Utrecht, Leidsche Rijn en Vleuten, de Meern en Haarzuilens) als knooppunt van kennis en cultuur
- bijna 27 miljoen extra voor onderwijs en kinderopvang
- ruim 5 miljoen extra in cultuur"

Discussieer mee: http://dnu.nu/discussie/1041-bezuinigingen

Uw ondertekening blijft nodig!

U kunt zich nog altijd uitspreken voor cultuur in Leidsche Rijn door de petitie te ondertekenen. In maart 2010 zijn de gemeenteraadsverkiezingen en uw steun zal ertoe bijdragen dat cultuur in Leidsche Rijn in zoveel mogelijk verkiezingsprogramma´s op de agenda komt te staan.

Debat over cultuur in Leidsche Rijn: 25 november

Op 25 november organiseert debatcentrum Tumult samen met cultuurintendanten Paul Feld en Piet Barendse de debatavond Dansen op Drijfzand. Tijdens deze avond wordt het eindrapport 'Leidsche Rijn Connectie' officieel gepresenteerd.

+Read more...

Te gast: * Floris de Gelder, wethouder cultuur Utrecht * Peter Kuenzli, oud-directeur projectbureau Leidsche Rijn * Marlies Rohmer, architect; * Gerda Oskam, fractievoorzitter D66 Utrecht * Wouter van der Poel, Projectbureau Leidsche Rijn * Heinz Schiller, Doenja Dienstverlening

Datum: woensdag 25 nov Aanvang: 19.00 uur Locatie: Brede School Het Zand (Pauwoogvlinder 20, Utrecht)

Meer informatie en route