080218 kop van zuid 520

Gemengde scholen nu!

Aangezien het kabinet niets meer wil doen aan het tegengaan van segregatie in het onderwijs, moeten we het zelf weer op de agenda zien te krijgen. Er is in Nederland sprake van een voortschrijdende tweedeling in het onderwijs. Er ontstaan enerzijds ‘witte’ scholen met veel leerlingen van relatief hoogopgeleide ouders, en anderzijds ‘zwarte’ scholen met een hoog aandeel leerlingen met een migrantenachtergrond en minder hoog opgeleide ouders.

Wie zijn wij? Wij zijn een groep verontruste ouders en belangstellenden die het niet langer aan kunnen zien dat de segregatie in het onderwijs nog steeds toeneemt. Daarom starten wij op 11 november een handtekeningactie en hopen genoeg handtekeningen op te halen om het onderwerp weer op de politieke agenda te krijgen.

Wij willen gemengd onderwijs: - Zodat kinderen op een vanzelfsprekende manier leren deel uit te maken van de multiculturele samenleving, en niet opgroeien met het idee dat maatschappelijke tweedeling normaal is. - Zodat kinderen een kans krijgen om elkaar te ontmoeten en elkaar te inspireren om te komen tot betere leerprestaties. - Zodat alle scholen goed onderwijs bieden en wachtlijsten overbodig worden. - Zodat er geen etnische of sociaal economische tweedeling in het onderwijs plaatsvindt. - Zodat goed presterende scholen ook toegankelijk worden voor kinderen uit kansarme milieus. - Zodat er een open toelatingsbeleid komt op alle scholen. - Zodat niet je afkomst maar je toekomst in het onderwijs telt.

Onderteken deze petitie

den haag
Harm-Jan de Waard
Amsterdam
Docent VMBO groen, vader van 2 kinderen op een, ondertussen, "zwarte" basisschool.
Anoniem
Annemarie Dooijes
Milena Mulders
L.C. Werkman
Toni Jankov
Nijmegen
Fysiotherapeut

Nieuwtjes

Nog geen nieuws over deze petitie.