Img 3698

Geen tippelzone in De Meern, Boteyken

De gemeente Utrecht heeft de Meern, Strijkviertel, Boteyken aangewezen als een van de twee geschikte gebieden voor een tippelzone. Grenzend aan onze fijne woonwijk. Eind 2017 wordt de keuze gemaakt. Wij zijn tegen! Een doorweg naar woonwijken en grenzend aan een park waar onze kinderen spelen!

Buurtbewoners en mensen die mee willen vechten voor een veilig De Meern!

Wij zijn tegen het plan om een tippelzone op Boteyken, de Meern te verwezenlijken! Het plan moet afgeketst worden om onveiligheid, criminaliteit en overlast te voorkomen in de woonomgeving. Kinderen spelen en mensen laten hun hond uit in het aangrenzende park. Iedere dag fietsen kinderen langs deze route van de woonwijken naar school/Sportpark Rijnvliet/Utrecht. Verkeershinder voor automobilisten van de A12 naar Langerak/'t Zand/de Woerd.

de gemeente om geen tippelzone op Boteyken of waar dan ook in de Meern/Leidsche Rijn te bewerkstelligen. Dit zal nog meer file en verkeershinder geven op de doorgaande wegen, criminaliteit aantrekken en overlast geven voor iedereen die in de buurt woont.

Het antwoord

Boteyken geen geschikte nieuwe locatie voor de tippelzone

Op basis van de inbreng van onder andere omwonenden en ondernemers besluit de gemeente Utrecht dat Boteyken en de Elektronweg geen geschikte nieuwe locatie zijn voor de tippelzone.

De gemeente heeft in de hele stad gekeken naar geschikte locaties voor de nieuwe tippelzone. Op de huidige locatie van de tippelzone aan de Europalaan wordt namelijk een woonwijk gebouwd. De tippelzone zou te dicht op woningen komen te liggen.

De inbreng heeft het college overtuigd dat de nieuwe lokaties ongeschikt zijn. De consequenties voor de sekswerkers en Merwedekanaalzone zijn nog niet duidelijk, maar in de tussentijd blijft de tippelzone open en wordt de hulpverlening aan sekswerkers voortgezet.

Bron: www.utrecht.nl/nieuws/artikel/zoektocht-nieuwe-locatie-tippelzone-beeindigd

REACTIE VAN PETITIONARIS

Beste iedereen,

We hebben goed nieuws. De gemeente ziet af van de tippelzone op Boteyken, De Meern.

Wij willen u hartelijk bedanken voor het tekenen van onze petitie. Zonder u was het vuurtje niet zo snel gaan lopen en was er niet zoveel publiciteit gemaakt.

Hartelijk dank voor uw mening en uw steun.

Wij drinken er iets op, want het mag gevierd worden.

Mocht het in de toekomst nodig zijn dan willen we u graag kunnen bereiken. Zou u ons een mailtje kunnen sturen? geentippelzone@gmail.com

Groet,

De buurtbewoners.

EINDE REACTIE

01-10-2017
Antwoord verwacht:
15-10-2017
Beantwoord
Bewoners van de de Rijksstraatweg en omstreken.

Boteyken geen geschikte nieuwe locatie voor de tippelzone

De tippelzone zou te dicht op woningen komen te liggen.

REACTIE VAN PETITIONARIS

Beste iedereen,

Hartelijk dank voor uw mening en uw steun.

Wij drinken er iets op, want het mag gevierd worden.

Groet,

De buurtbewoners.

EINDE REACTIE

19-09-2017

Goed nieuws. Zoektocht nieuwe locatie tippelzone beëindigd

15-09-2017

In de zoektocht naar een nieuwe locatie voor de tippelzone heeft het college geluisterd naar alle inbreng en besloten de zoektocht te beëindigen. In de consultatie zijn door omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden een aantal nieuwe feiten en bezwaren naar voren gebracht.

Het college is op basis hiervan tot de conclusie gekomen dat zowel Boteyken als de Elektronweg geen geschikte nieuwe locatie zijn voor de tippelzone. Daarnaast telt mee dat de ervaring van het goed functioneren van de tippelzone aan de Europalaan van minder betekenis blijkt voor het draagvlak in de stad voor verplaatsing van de tippelzone. Om de belanghebbenden van beide locaties niet te lang in onzekerheid te laten, heeft het college vanmiddag dan ook besloten het besluit nu al te nemen en te communiceren over beëindiging van de in maart gestarte zoektocht.

De gemeente heeft in de hele stad gekeken naar geschikte locaties voor de nieuwe tippelzone. Aanleiding was dat op de huidige locatie aan de Europalaan een woonwijk gebouwd gaat worden, waardoor de tippelzone te dicht op woningen zou komen te liggen. Uit uitgebreid onderzoek kwam naar voren dat zeven locaties in principe geschikt zijn om een tippelzone te realiseren. Het college heeft deze locaties tegen elkaar afgewogen. Daar kwamen twee locaties uit naar voren die het meest geschikt waren. Op basis van de consultatie zijn deze locaties dus niet langer het meest geschikt en hiermee is verplaatsing van de tippelzone op dit moment niet meer aan de orde.

Dit besluit betekent dat er opnieuw een afweging moet worden gemaakt tussen het bestaande prostitutiebeleid met de bestaande tippelzone en de wens om in de Merwedekanaalzone een nieuwe woonwijk te ontwikkelen. De consequenties voor de sekswerkers en Merwedekanaalzone worden nader in beeld gebracht. In de tussentijd blijft de tippelzone open en wordt de hulpverlening aan sekswerkers voortgezet.

Utrecht schrapt De Meern en Lage Weide als mogelijke tippelzone

Iedereen bedankt voor het tekenen. We hebben ons doel bereikt.

De tippelzone op Boteyken gaat niet door.

Wij zijn blij en opgelucht.

Natuurlijk moet er nog een oplossing voor deze kwetsbare vrouwen gevonden worden. Wij hopen oprecht dat zij hulp, verslavingszorg, een dak boven hun hoofd en verdere hulp om hun leven op een veilige manier voort te zetten krijgen. Maar voor nu, wordt onze fijne woongemeenschap niet bedreigd. Fijn weekend iedereen.