Geen fusie tussen Bussum, Muiden, Naarden en Weesp

Een voorstel voor een fusie tussen Bussum, Muiden, Naarden en Weesp heeft geen enkel draagvlak onder de bevolking.

Deze online versie van de petitie hoeft u alleen te ondertekenen wanneer u de papieren versie van Geen Fusie nog niet heeft ondertekend.

inwoners van Bussum, Muiden, Naarden en Weesp

dat de provincie Noord-Holland aan de staatssecretaris heeft geadviseerd een fusie tussen Bussum, Muiden, Naarden en Weesp te realiseren, terwijl het ontbreekt aan draagvlak voor deze fusie bij de inwoners. Er zijn vele alternatieven, en toch is staatssecretaris Bijleveld voornemens om een wetsvoorstel voor deze fusie in te dienen.

onze landelijke volksvertegenwoordigers NIET met dit voorstel in te stemmen.

Current status

This petition is no longer open to collect signatures.

Addressed to:
10-06-2011
In treatment
geenfusie.nl
Organisation:
Vereniging Geen Fusie

Nini Zwetsman
Bussum
Als inwonende Jongeren van Bussum, en voorzitter van de Jongeren AdviesRaad van Bussum vind ik, dat deze Fusie geen verbetering geeft voor de inwoners van Bussum, er bestaat geen band tussen de gemeentes Muiden, Weesp en Bussum en Naarden! en financieel g
Gerard Hoogendijk
Bussum, Rostocklaan 7, 1404 AD Bussum
oud secretaris Verkeersraad Bussum, bestuurslid Comité PHP en Buurtpreventie Prins Hendrik Park
Tim Booij
Weesp
Raadslid WSP
minevitus veltman
weesp
raadslid Weesper StadsPartij
Arnold Heertje
Naarden
emeritus-hoogleraar
Wim Holtkamp
bestuurslid voetbalclub SDO
René Wallenburg
Raadslid ChristenUnie-Bussum
mr.a.e.p.vlaanderen,fractievoorzitter vvd muiden-muiderberg
muiderberg
de gemeenten in de regio moeten samenwerken.niet gedwongen worden te fuseren.sociaal en economisch hoort muiderberg bij het gooi,weesp niet.
prof. mr. J.H.M. Willems
Naarden
hoogleraar en rechter
Truus Gerkens
oud gemeenteraadslid Bussum
Annelies Voerman-Luiting
secretaris CDA-bestuur Bussum
Henk Lansink
Raadslid GroenLinks

Earlier updates

Petitie aangeboden aan Tweede Kamerleden

Tijdens de hoorzitting die de Tweede Kamer op vrijdag 10 juni 2011 over de herindeling in deze regio hield, heeft voorzitter Gideon Jessayan van de Vereniging Geen Fusie de petitie aangeboden. Daarbij sprak hij de volgende tekst uit.

Geachte voorzitter, de voorgenomen fusie van Bussum, Muiden, Naarden en Weesp is een slecht idee.

+Read more...

Daarvoor gaf ik U in mijn brief van 29 mei jl. al een aantal redenen. Deze redenen zal ik hier omwille van de tijd niet herhalen: ik veronderstel dat ze bij U bekend zijn en anders kunt U ze nalezen.

Op dit moment wil ik vooral stilstaan bij alle inwoners uit de vier betrokken gemeenten en de meer dan 7.800 ondertekenaars van onze petitie, die zich heel duidelijk tegen deze samenvoeging uitspreken.

In de eerste plaats zijn zij ontzettend teleurgesteld omdat hen gedurende het hele besluitvormingstraject nog nooit door iemand iets gevraagd is. En dat, terwijl het wel om hun gemeente gaat. De gemeentelijke herindeling is een idee van de provincie Noord-Holland, ergens in een grijs kantoor aan de andere kant van het IJsselmeer ontstaan.

Dat de inwoners heel veel om hun gemeente geven en de in ieder geval hier nog kleine afstand tussen politiek en burger waarderen, helaas, daar kan men bij de provincie geen rekening mee houden. Daarom sta ik hier met een groot pak handtekeningen, omdat U misschien beter van het onnut van deze herindeling bent de overtuigen dan al die anderen, die zich er tot nog toe mee bezig hebben gehouden.

Inwoners hebben het gevoel dat het in hun gemeente altijd goed ging. En dat gaat het, zoals U vandaag tijdens de bustour heeft kunnen zien, goeddeels ook. Bovendien waarderen zij de kleine afstand tussen burger en politiek. Voor hen en voor mij is een eventuele samenvoeging van Bussum, Muiden, Naarden en Weesp daarom een schrikbeeld. De nieuwe gemeente zal veel te groot zijn om de zo belangrijke kleine afstand tussen politiek en burger niet verloren te doen gaan.

Geachte volksvertegenwoordigers, hoort de stem van het volk! Want zij wordt door niemand gehoord en zij heeft, in dit geval althans, gelijk.

Muiden en Weesp liggen ontegenzeggelijk in de Vechtstreek, Naarden en Bussum in ’t Gooi. In het midden ligt een grote plas water, het Naardermeer. Moet deze plas water straks het kloppend hart van een gemeente worden?

Als het aan al deze mensen ligt, dan niet. Zij vinden deze fusie niet logisch of willen de politieke zelfstandigheid van hun gemeente zelfs behouden. Die wens hoeft volgens ons niet onverenigbaar te zijn met de behoefte aan een bestuurlijk sterker Gooi en een sterkere Vechtstreek. Er zijn immers voldoende alternatieven, die de onlogische samenvoeging van Bussum, Muiden, Naarden en Weesp overbodig en onnodig maken.

Tweede Kamer krijgt meer dan 7800 handtekeningen tegen fusie

De petitie loopt nog altijd door, maar Vereniging Geen Fusie wil de duizenden handtekeningen van inwoners uit Bussum, Muiden, Naarden en Weesp op 10 juni a.s. eindelijk aan de Tweede Kamer aanbieden.

+Read more...

Door de val van het vorige kabinet heeft dat moment lang op zich laten wachten, maar nu een afvaardiging van de Tweede Kamer de regio bezoekt en de fusie van Bussum, Muiden, Naarden en Weesp dus weer hoog op de Haagse agenda staat, kunnen de handtekeningen eindelijk worden aangeboden. Dit moet gebeuren tijdens de hoorzitting van de Tweede Kamer over het wetsvoorstel op 10 juni, waarvoor Vereniging Geen Fusie spreektijd heeft aangevraagd.

Gideon Jessayan, voorzitter van Vereniging Geen Fusie, hoopt dat de Tweede Kamer bij het zien van al die handtekeningen concludeert, dat de GV4 een onzalig plan is. "De fusie van Bussum, Muiden, Naarden en Weesp heeft noch onder de bevolking noch onder lokale politici enig draagvlak. En terecht: want de bevolking is niets gevraagd, de combinatie van Bussum, Muiden, Naarden en Weesp is onlogisch en er zijn betere alternatieven, die onvoldoende of niet bekeken zijn."

5000ste handtekening tegen fusie

Donderdag 25 februari om 15.45 uur is de 5000ste handtekening binnengehaald voor de petitie tegen de fusie van Naarden, Muiden, Bussum en Weesp. De handtekening werd bij de Bussum-in-actie caravan op de Bussumse markt gezet door mevrouw Van der Pol.

+Read more...

Zij nam samen met haar zoontje Michiel een lekkere taart mee naar huis.

De petitie is dus een groot succes. Het aantal online ondertekeningen heeft de grens van 3500 overschreden. Daarmee staat Geen Fusie nu op de 13e plaats van alle (landelijke) ondertekenbare online petities bij petities.nl. Het is zelfs de 2e van alle petities met een lokaal/regionaal karakter. Ook het aantal papieren ondertekeningen neemt een grote vlucht met inmiddels meer dan 1500.