Schone lucht %28petitie%29

Geen Eneco biomassacentrale(s) zonder onafhankelijk onderzoek in Utrecht

Eneco wil midden in de stad een biomassacentrale gaan bouwen. De stad zit qua luchtvervuiling al aan z'n tax, nog meer smerigheid kunnen we niet gebruiken. Teken deze petitie voor een onafhankelijk onderzoek naar de effecten van deze centrale en de duurzame alternatieven voor warmte in Utrecht!

inwoners van de gemeente Utrecht, omwonenden en tegenstanders van het verbranden van biomassa

constateren dat:

• dat een biomassacentrale zorgt voor meer uitstoot van fijnstof
  • dat er nog geen onafhankelijk onderzoek is verricht naar de milieu-effecten van deze geplande centrale
  • dat er nog geen studie heeft plaatsgevonden naar de alternatieven
  • dat er geen visie is ontwikkeld waar het in Utrecht op de lange termijn naartoe moet met warmte
  • dat Eneco deze centrale bouwt voor eigen financieel gewin (73 mln SDE+ subsidie is reeds aan Eneco toegekend)

De Gemeente Utrecht, Provincie Utrecht en Eneco af te zien van het realiseren van deze centrale(s) en eerst onafhankelijk onderzoek te doen naar de milieu- en gezondheidsschade voor Utrecht. Tevens dienen alternatieven te worden onderzocht en dient een lange-termijn visie op warmte te worden ontwikkeld.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

01-12-2016
Antwoord verwacht:
07-01-2017
Ingetrokken
Bart van den Heuvel
Organisatie:
Stichting StadsverArming

Onderzoeken naar geplande biomassacentrale beschikbaar

Inmiddels zijn de onafhankelijke onderzoeken naar de door Eneco geplande biomassacentrale beschikbaar. Ze zijn te vinden op: http://bit.ly/2g44Qfu

In het kort meent RHDHV (Royal Haskoning) dat het met de eventueel schadelijke uitstoot mee zal vallen.

+Lees meer...

Berenschot fileert echter de te zonnige berekeningen van Eneco en CE Delft waar het gaat om reductie van CO2-uitstoot. Er is volgens hen sprake van een toename tot 27% van de CO2-uitstoot.

Wij danken eenieder voor het ondertekenen van deze petitie en zullen deze a.s. donderdag 1 december aan de Burgemeester van Utrecht gaan aanbieden.

26-11-2016

Artikelen op NU.nl en DUIC.nl - 4 oktober 2016

NU.nl: http://www.nu.nl/utrecht/4331171/actievoerder-stadsverwarming-start-petitie-biomassacentrale.html

DUIC.nl: https://www.duic.nl/algemeen/bevechter-stadsverwarming-trekt-nu-strijde-biomassacentrale/ .