Verlaag je collegegeld

Geef studenten meer dan een sigaar uit eigen doos: halveer ieders collegegeld

6.127 ondertekeningen

Het is onrechtvaardig dat de korting die eerstejaars studenten krijgen op collegegeld, volledig wordt betaald door lenende studenten. De rente op studieleningen gaat namelijk omhoog. Daarom moet de nieuwe coalitie het collegegeld voor álle studenten verlagen, niet alleen nieuwe eerstejaars studenten

Studenten,

constateren dat:

Dat de nieuwe coalitie het collegegeld voor eerstejaarsstudenten halveert ter waarde van bijna 200 miljoen euro. Tegelijkertijd verhoogt de coalitie de rente op studieleningen, dat ruim 200 miljoen euro oplevert. Dat blijkt uit het regeerakkoord. Studenten draaien dus zelf op voor de korting op het collegegeld. Het gaat dus feitelijk om een sigaar uit eigen doos.

Om het collegegeld voor álle studenten te halveren, niet alleen voor nieuwe eerstejaarsstudenten. De korting moet ook gelden voor tweedejaars en hoger, en studenten die nu al aan het studeren zijn. Alleen dan haalt de nieuwe coalitie een serieuze drempel weg om te gaan studeren.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

06-12-2018
Antwoord verwacht:
20-01-2018
Gesloten
Tariq Sewbaransingh
Organisatie:
Landelijke Studentenvakbond

ANP/Het Parool: 64.000 handtekeningen voor petitie LSVb over collegegeld

Studenten die sinds de afschaffing van de studiebeurs zijn gaan studeren, moeten korting krijgen op hun collegegeld. Dat eist de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) in een petitie die dinsdag wordt overhandigd aan de Tweede Kamer.

+Lees meer...

Studenten die vanaf volgend jaar gaan studeren, krijgen wel ruim 1000 euro korting (...) Lees verder

06-12-2017

Overhandiging op 5 december 2017

De petities '€1000 korting op collegegeld, dat wil ik ook' en 'Geef studenten meer dan een sigaar uit eigen doos: halveer ieders collegegeld' worden overhandigd aan de Tweede Kamer op 5 december 2017 om 13:45 - 14:00 volgens TweedeKamer.nl. In de Statenpassage in het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag komt de commissie van Kamerleden over Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de petitie in ontvangst nemen.

+Lees meer...

Neem op tijd contact op met de petitionaris als u daar bij wilt zijn. Aanmelden tevoren is nodig en er mogen maximaal 8 personen mee. Wees ruim op tijd om door de beveiliging te gaan en een kluisje te vinden voor uw spullen. Lees ook het Handboek Petities over de overhandiging.

23-11-2017