U, de petitionaris
Assen binnenstad

Geef ondernemers in Assen meer tijd en stel de zero-emissiezone uit

375 ondertekeningen

Per 1 januari 2025 wordt de binnenstad van Assen een zero-emissiezone. Dat houdt in dat vanaf die datum bepaalde bestelauto’s niet meer welkom zijn. Doel hiervan is vermindering van CO2-uitstoot. Om ondernemers die, bijvoorbeeld vanwege gebrek aan financiering, nog niet de overstap kunnen maken naar elektrisch vervoer is een stelsel van ontheffingen opgetuigd. Ondernemers worden hierdoor opgezadeld met een administratieve last, terwijl de benodigde infrastructuur gewoonweg niet op orde is. Daarom pleiten wij voor uitstel. Niemand is tegen schonere lucht, maar 1 januari 2025 komt te snel voor de ondernemers van de binnenstad. Lokale ondernemers en hun leveranciers lopen tegen de fors hogere kosten aan voor de aanschaf van een elektrisch voertuig. Daarnaast zijn de randvoorwaarden nog niet op orde: voldoende laadpalen, een betaalbare tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen, beschikbaarheid van uitstootvrij vervoer en tot slot is de ruimte op het stroomnet schaars. Daarom is echt uitstel nodig van de invoering, omdat ondernemers anders in de problemen komen. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde hier onlangs ook voor, maar de gemeente Assen houdt nog altijd vast aan de uitgestippelde koers. Teken daarom deze petitie om de gemeente Assen te overtuigen om de invoering met enkele jaren uit te stellen. Ten minste tot 2029. Hierdoor krijgen ondernemers de broodnodige ademruimte.

Petitie

Wij

Ondernemers, inwoners en bezoekers uit Assen en omliggende gebieden.

 

constateren dat:

  • de geplande invoering van de zero-emissiezone per 1 januari 2025 dwingt ondernemers tot enorme investeringen in uitstootvrije voertuigen of ontheffingen.
  • de prijs voor een elektrische bus of vrachtwagen drie tot vier keer hoger ligt dan een fossiele variant.
  • het aanvragen van de benodigde ontheffingen tijd en geld kost. Veel ondernemers komen hierdoor dermate financieel in de knel.
  • hogere transportkosten leiden tot een hogere prijs voor het winkelend publiek die meer moeten betalen voor een biertje op het terras of een kledingstuk in de winkel.
  • de benodigde infrastructuur (laadpalen) en voldoende capaciteit op het stroomnet nog niet op orde is.
  • er is nog geen betaalbare tweehandsmarkt voor uitstootvrij vervoer.
  • in 2019 zero-emissiezones op tafel kwamen na de vaststelling van het Klimaatakkoord. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) besloot toen dat dertig tot veertig grote steden hierin voorop konden lopen. In dat jaar ging het Nederland op economisch gebied voor de wind. Het jaar daarna veranderde de situatie drastisch. Vanaf 2020 kregen ondernemers veel voor hun kiezen: de corona- en energiecrisis en forse stijgingen van de huur en inkoopprijzen. Ondernemers worstelen nog altijd met het terugbetalen van de uitgestelde belastingen en coronaschulden. Er is simpelweg geen vet meer op de botten bij vele kleine ondernemers om te investeren in uitstootvrij vervoer.
  • een pas op de plaats echt nodig is, omdat het mkb - dat juist zorgt voor een bloeiende binnenstad - anders kopje onder dreigt te gaan.
  • markten, winkels en evenementen bij de invoerdatum van 1 januari 2025 onder grote druk komen te staan en dreigen te verdwijnen. Wij pleiten daarom niet voor afstel, maar wel voor uitstel.

 

en verzoeken

uitstel van de zero-emissiezone in Assen, zodat de stad en haar ondernemers voldoende tijd krijgen om zich hierop voor te bereiden en er betaalbare, duurzame alternatieven beschikbaar komen.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Details

Ontvanger:
Assen 
Petitieloket:
Petitionaris:
Kjeld Vosjan 
Organisatie:
Stichting Vaart in Assen 

Geschiedenis

Ondertekeningen