Universiteit   gent

Evenwicht in onze opleiding wijsbegeerte en moraalwetenschap!

Sinds kort zoekt de UGent naar vervanging voor de vakken wijsgerige ethiek, continentale wijsbegeerte, global ethics en geschiedenis v/d moderne wijsbegeerte. Wij willen hiervoor een geëngageerde en continentaal geïnspireerde filosoof die een tegengewicht kan zijn tegen de door bio-ethiek en wetenschapsfilosofie gedomineerde opleiding.

Studenten, alumni, assistenten en docenten van de vakgroep Wijsbegeerte en Moraalwetenschap.

Wanneer de vakken wijsgerige ethiek, continentale wijsbegeerte, global ethics en geschiedenis v/d moderne wijsbegeerte zullen worden gegeven door een analytisch (wetenschaps)filosoof zal er bijna geen vertegenwoordiging meer zijn van de eerder continentaal geïnspireerde filosofie binnen onze opleiding. Op deze manier gaat er een groot deel van de traditioneel meer Europese filosofie voor onze studenten verloren. We zien ook steeds minder lesgevers die actief zijn binnen het publieke intellectuele debat.

Wij vragen een geëngageerde filosoof die studenten vertrouwd kan maken met een ander verhaal dan wat ze nu al in overvloed te zien krijgen in de opleiding. Wij geloven dat dit geen kwestie is van wie het meeste "gelijk" heeft, maar eerder een vraag naar een evenwichtige opleiding waar alle grote stromingen worden behandeld. Wij geloven ook dat de Gentse traditie hierbij een meerwaarde kan zijn om deze verschillende stromingen te interpreteren.

Current status

This petition is no longer open to collect signatures.

Addressed to:

Antwerpen
Lisa-Laura Verhoest
almost 5 years

No news about this petition yet.