Geen 130, maar ook geen 70, de huidige minimumsnelheid. Iedereen één snelheid. Duidelijk. Relaxed. Veilig. Zuinig. Je rijstrook doet er niet meer toe.
snelweggebruikers en andere belanghebbenden,
een minimumsnelheid in te voeren op de snelweg die gelijk is aan een nieuwe maximumsnelheid.
Het verkeer levert ook een bijdrage aan de stikstofproblematiek. Bij verbrandingsprocessen in automotoren en industrie ontstaan verbindingen met stikstof die schadelijk zijn, stikstofoxiden.
Snelgroeiende planten verdringen langzaam groeiende, met gevolgen voor het bijbehorende ecosysteem dat ook weer consequenties heeft.
Ook hier is '1 snelheid op de snelweg' een bijdrage aan het oplossen van een probleem.
Naast een grotere verkeersveiligheid, een grotere capaciteit van de infrastructuur (dus minder uitbreiding van infrastructuur nodig) en natuurlijk minder CO2-uitstoot.
De nadelen zijn dat je niet meer de snelheid kan rijden die volgens de snelheidsmeter mogelijk is. Op een gangbaar dashboard blijft de naald dan op ongeveer de helft steken.
Deze week rijden we overdag precies twee jaar maximaal 100 kilometer per uur op de snelweg. Wat heeft het opgeleverd en gaan we ooit weer terug naar de oude snelheid? Experts zijn duidelijk: "Ik zie het niet meer gebeuren.
De weerstand is er niet, ook niet in de politiek." (...) lees verder
Vandaag in De Telegraaf het nieuws dat Nederland weer 130 wil rijden. "Nederland wil weer plankgas" volgens CBS-onderzoek.
"Bijna 52 procent van de bevolking is de maatregel beu om al bij 100 kilometer per uur het gas in te houden." Het is alleen wel onverstandig en niet rationeel. Eén snelheid daarentegen wel! Om even lekker te scheuren kan je naar kartbaan gaan. Het is zelfs mogelijk om op racecircuits te rijden.
Misschien zouden snelheidsliefhebbers in clubverband een stuk snelweg kunnen krijgen voor privégebruik