U, de petitionaris
Carter president speed limit drive 55

Eén snelheid op de snelweg

58 ondertekeningen

Geen 130, maar ook geen 70, de huidige minimumsnelheid. Iedereen één snelheid. Duidelijk. Relaxed. Veilig. Zuinig. Je rijstrook doet er niet meer toe.

Petitie

Wij

snelweggebruikers en andere belanghebbenden,

 

constateren

  • snelheidsverschillen veroorzaken ongelukken en files
  • auto's zijn ontworpen om bij 90km/u het zuinigst te rijden
  • alle auto's op de snelweg kunnen 90km/u rijden
  • asfalt met verkeer en het verkeer zelf is het stilst bij een lage snelheid
  • de cruise-control (en verdere automatisering van het rijden) werkt vooral prettig als andere weggebruikers ook een vaste snelheid rijden
  • de gemiddelde snelheid is belangrijker dan een hoge pieksnelheid
  • het Amerikaanse gebruik 'keep your lane' is alleen in te voeren als op alle banen de bijbehorende 55mph (90km/u) geldt
  • binnen Nederland er geen lange stukken Autobahn of Péage zijn waarop je je gemiddelde snelheid signficant kan verhogen
  • de capaciteit van de snelwegen neemt toe als er geen snelheidsverschillen meer zijn
  • de snelweg voelt met één snelheid voor iedereen ook veilig op hoge leeftijd
  • veel borden met verschillende snelheden langs en boven de weg is minder veilig dan geen borden

 

en verzoeken

een minimumsnelheid in te voeren op de snelweg die gelijk is aan een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur.

Ondertekenen

 
We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Ingezonden brief in de Telegraaf

Een lezer in de Telegraaf hanteert dezelfde redenering, maar durft nog niet de gedachte aan om vrachtwagens en personenauto's dezelfde snelheid te laten rijden.

"Zelf beweer ik al jaren dat als iedereen bereid is om altijd" (...) lees verder.

16-05-2019

Verkeerskunde.nl: ook meer files door 130km/u

(...) de verhoging van de maximumsnelheid heeft geleid tot een capaciteitsreductie op de Nederlandse snelwegen. (...) Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed.

lees verder.

19-02-2019

Autobahn.nl: D66 wil milieu redden door maximumsnelheid te verlagen

Als we de wereld van de ondergang willen redden, moeten we langzamer gaan rijden. Dit punt maakte kersvers 66-fractieleider Rob Jetten (...) lees verder

"Dat langzamer rijden de reistijd verlengt is waar, maar op korte afstanden niet echt een argument.

+Lees meer...

Een ritje Scheveningen - Meppel, waar je nu 2 uur en 2 minuten over doet, zou hooguit een minuut of acht langer duren, dus je tijdwinst bij 130 is verwaarloosbaar."

01-11-2018