Rcn logo rgb klien

Een echte held kiest statiegeld

Het statiegeldsysteem in Nederland staat onder druk. Er wordt al 15 jaar gepraat over statiegeld op kleine plastic flesjes, maar het komt er niet van. Nu dreigt het statiegeld op grote flessen zelfs te worden afgeschaft...

U kunt de petitie nu alleen direct op EchteHeld.nl ondertekenen: http://www.echteheld.nl/petitie.

voorstanders van statiegeld

• dat er - nog steeds - geen statiegeld zit op kleine plastic flesjes; • dat meer dan de helft van deze flesjes in het restafval terechtkomt, wat het milieu onnodig zwaar belast; • dat ieder jaar weer vele miljoenen plastic flesjes domweg worden weggegooid, - op straat, waar het opruimen ervan leidt tot hoge kosten voor gemeentes; - in het water en in de natuur, waar het veel dierenleed veroorzaakt; • dat het gebruik van kleine plastic drankflesjes de afgelopen tien jaar is verdrievoudigd, zodat er inmiddels meer kleine dan grote plastic flessen worden afgedankt; • dat een definitief besluit over statiegeld op plastic flesjes al 15 jaar wordt uitgesteld;

en constateren voorts

• dat statiegeld op grote plastic flessen zorgt voor meer dan 95% inzameling van deze flessen; • dat juist zo'n schone stroom plastic flessen de meest waardevolle grondstoffen oplevert voor goede recycling;
• dat het statiegeldsysteem zonder veel moeite en kosten kan worden uitgebreid met kleine flesjes; • dat uitbreiding van het bestaande statiegeldsysteem de beste manier is om kunststof drankverpakkingen in te zamelen en te recyclen: met de meeste milieuwinst en tegen de laagste kosten; • dat een aantal bedrijven het statiegeld op grote plastic flessen wil afschaffen; • dat de overheid zich nog onvoldoende verzet tegen deze dreigende afschaffing van statiegeld; • dat ruim 70% van de Nederlanders voorstander is van statiegeld op grote én kleine plastic drankflessen;

een besluit te nemen dat ervoor zorgt dat statiegeld zo snel mogelijk verplicht wordt voor grote én kleine plastic drankflessen.

What next?

Your petition is no longer open to collect signatures.

Addressed to:
12-06-2012
Signable
Robbert van Duin
Organisation:
Stichting Ons Statiegeld

Marco Havers
Meppel
almost 3 years
Wink Einthoven
almost 3 years
Kees Lakerveld
Teken aub ook de petitie Hou Diemerpark Groen!
H.Mulder
Brielle
G. de Laak
Tricht
m.h.robben
zwolle
Gerrit Jansen
Roger Vermeiren
1861 Wolvertem - België
magali collier
utrecht
Roos B
Leeuwarden
about 3 years

No news about this petition yet.