Petkaardebol

De Kaardebol is Waardevol

De gemeente Zutphen moet fors bezuinigen. Deze bezuinigingen bedreigen het unieke karakter van de Kaardebol. Het voortbestaan van o.a. de jeugdtuinen en natuur-en milieu-educatie staat op het spel.

Burgers van de gemeente Zutphen,

dat het College van B&W fors wil gaan bezuinigen op de Kaardebol en dat De Kaardebol een uniek centrum is,waar Zutphen trots op mag zijn. Alle activiteiten die plaatsvinden op of vanaf de Kaardebol kunnen slechts bestaan door de unieke samenwerking tussen betaalde krachten, vrijwilligers en lokale organisaties. Het is niet realistisch om te denken dat de vrijwilligers alles kunnen overnemen. Er moeten andere opties zijn.

u om samen met de doelgroepen en gebruikers van de Kaardebol na te denken over een alternatief voorstel.

Current status

This petition is no longer open to collect signatures.

Addressed to:
07-04-2011
Closed
Erik Leensen

gea oosterveld
zutphen
voormalig beheerder kaardebol
Eric van der Borg
Berdine Nijsse
Bemmel
Janine Huijsmans
Wim Littooij
Zutphen
Inwoner van Zutpen, betrokken bij milieubewust leven
Mw. l.A.M. te Braake
zutphen
H. Rozeboom
voorstander 60+
Ingrid te Brake
Genieta Willebrands
gustave Tripels
eefde
therapeut/coach

Earlier updates

Brief aan het college van B&W van de tuinvrijwilligers van de Kaardebol

Zutphen,29-03-2011

Onderwerp: De jeugd- en thema tuinen, het historisch erf en het labyrint bij De Kaardebol

Geachte wethouders

Dit is een reactie op de bezuinigingsplannen van de tuin-vrijwilligers van De Kaardebol.

Over het belang van de tuinen voor jong en oud hoeven wij hopelijk niet al te veel uit te leggen. In de loop der tijd heeft zich dat al ruimschoots bewezen.

+Read more...

Elk jaar komen er wekelijks rond de 250  kinderen tuinieren. Dit zijn voornamelijk kinderen die uitgenodigd worden en  zich individueel aanmelden, maar ook schoolklassen en kinderen van de BSO tuinieren op De Kaardebol. Kinderen worden gelukkig in een groene omgeving, zo blijkt ook uit wetenschappelijke rapporten, en wij ondervinden dat aan den lijve. Ze leren op een unieke plek wat de aarde te bieden heeft en hoe kringlopen verlopen. Elk jaar komen er ouders met de kinderen mee die als kind zelf een tuintje hadden op het terrein van De Kaardebol en daar nog steeds in herinnering van genieten. De Kaardebol ‘Buiten’ heeft ook voor volwassenen op het gebied van educatie veel te bieden. Ze heeft veel zeer inspirerende plekken.

De jeugdtuinen bestaan in Zutphen als sinds 1922 en op het terrein van De Kaardebol al sinds 1975. Verder is er in de loop der tijd een enorme investering gedaan door de vrijwilligers om de overige tuinen, het erf en het labyrint te realiseren, vorm te geven en te onderhouden. Er is een vaste kern aan mensen die stoelen op ruime ervaring en ook de nodige cursussen hebben gedaan. Een aantal van ons is al meer dan tien jaar betrokken bij De Kaardebol.

De tuinvrijwilligers van De Kaardebol delen de stellige overtuiging dat het voortbestaan van de tuinen van De Kaardebol onmogelijk is zonder een begeesterende en professionele leiding. André Huinink schept de voorwaarden. Zonder zijn leiding zijn wij helaas genoodzaakt onze taken als vrijwilliger bij De Kaardebol neer te leggen. Met veel pijn in ons hart.

De tuin-vrijwilligers van De Kaardebol

Antje de Groot     Carine van der vlugt      Frederiek van Pelt