Unnamed

Compenseer collegegeld na het coronavirus

55.908 ondertekeningen

The corona virus has created a lot of stress, obstacles and ambiguities among students. Many students have a lot of financial problems right now and they can't attend little or no lectures and ask specific questions to teachers/professors. This will lead to study delay. Compensate the tuition fees!

Studenten van de hogescholen en universiteiten

• Studenten zullen door uitval van colleges en afwezigheid van docenten hun lesstof minder goed begrijpen. Het is lastiger om gerichte vragen aan ze te stellen;
  • Door de sluiting van de gebouwen kunnen studenten geen gebruik meer maken van de faciliteiten op de campus om te studeren, zoals bibliotheken. Dit is een grote verhindering, aangezien velen niet de mogelijkheid hebben om thuis te studeren, wat de voortgang van hun studie kan belemmeren.

Het collegegeld van studiejaar 2019/2020 moet deels terugbetaald worden aan de studenten, of het collegegeld van studiejaar 2020/2021 moet fors aangepast worden om het te kunnen compenseren met dit jaar.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

01-09-2020
S. Keskin

DINSDAG 6 OKTOBER OVERHANDIGING PETITIE

Beste ondertekenaars,

Aankomende dinsdag 6 oktober zal ik de petitie overhandigen bij de Tweede Kamer. Nogmaals, heel erg bedankt voor de (bijna) 55.000 ondertekeningen, en ik hoop van harte dat de compensatie zal komen!

Groetjes,

Sema.

04-10-2020

50.000 ONDERTEKENINGEN!!

Lieve ondertekenaars,

Ik wil jullie heel erg bedanken voor de support en lieve berichten. Ik lees ze allemaal! De 50.000 ondertekeningen zijn behaald, WAUW! Ik ga deze week de Tweede Kamer benaderen en hoop zo snel mogelijk een reactie te krijgen over het indienen van de petitie.

+Lees meer...

Jullie horen binnenkort meer!

Groetjes,

Sema

26-08-2020

Corona: 535 euro collegegeld retour voor late afstudeerders!

Wie tussen september 2020 en eind januari 2021 afstudeert, krijgt drie maanden collegegeld terug. Voor studenten van universiteiten en hogescholen is dat 535 euro.

Het ministerie neemt aan dat veel van deze studenten zonder de coronacrisis sneller klaar zouden zijn.

+Lees meer...

Maar dat wordt niet per student vastgesteld: de treuzelaars onder hen hebben dus geluk.

Het kabinet heeft ook gekeken naar studenten met een aanvullende beurs en/of basisbeurs. Als zij hun recht op deze beurs verliezen in de maanden juli, augustus en september, krijgen ze een tegemoetkoming. Voor hbo- en wo-studenten gaat het om eenmalig 1.500 euro.

Andere studenten kunnen hun studievertraging inhalen in de loop van hun opleiding, is de gedachte van minister Van Engelshoven. Dat zei ze twee weken geleden in debat met de Tweede Kamer.

De oppositie wilde meer geld voor gedupeerde studenten. Een voorstel van de PvdA kreeg zelfs de helft van de Tweede Kamer achter zich: wie nu een aanvullende beurs heeft (van eerstejaars tot afstudeerder) zou daar drie maanden langer het recht op moeten krijgen. Alleen de vier coalitiepartijen (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) stemden ertegen, in afwachting van de plannen van de minister.

CDA en D66 hadden het kabinet eerder in een motie opgeroepen om de gevolgen van de coronacrisis voor studenten in beeld te brengen en “waar nodig studenten te ondersteunen, bijvoorbeeld bij opgetreden studievertraging”.

Het besluit van vandaag is het antwoord op die motie. Het kabinet neemt een ‘generieke maatregel’ voor een grote groep studenten zonder uit te zoeken wie daadwerkelijk last heeft van de crisis en wie niet. Dat maakt de maatregel makkelijker en sneller uitvoerbaar.

Studenten kunnen overigens van hun universiteit of hogeschool een beurs krijgen als ze zelf ziek zijn geworden, zoals de minister in het debat zei. Daarvoor moeten ze een beroep doen op het zogeheten profileringsfonds. Dat geldt ook voor studenten die mantelzorg moeten verlenen of in andere bijzondere omstandigheden verkeren.

Wel verschillen de regels voor deze profileringsfondsen nogal. Aan sommige universiteiten moeten studenten snel zijn als ze er een beroep op willen doen, anders vissen ze achter het net.

Zie artikel Univers: https://universonline.nl/2020/05/15/corona-535-euro-collegegeld-retour-voor-late-afstudeerders

15-05-2020