Met de petitie verzoeken wij de Tweede Kamer om de bouw van normale bruggen tussen de IJ-oevers mogelijk te maken en de gemeente Amsterdam om ze te bouwen.
Wij, bewoners en ondernemers van Amsterdam,
Normale fietsbruggen over het IJ mogelijk te maken en de blokkade van het kabinet hiertegen op te heffen.
Afgelopen donderdag, 17 maart, hebben we onze petitie aangeboden aan wethouders van der Burg en Litjens van de de gemeente Amsterdam, om hen een signaal te geven dat er sneller en meer vaste IJ-bruggen moeten komen dan nu in de plannen staat. Vandaag werd bekend dat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu persoonlijk IJ-bruggen tegenhoudt, dus zij is de volgende die wij duidelijk gaan maken dat het belang van honderdduizenden Amsterdammers bij beter verkeer over het IJ niet langer genegeerd kan worden..
Dag iedereen,
Superbedankt voor jullie steun! We stoppen deze petitie omdat Rijkswaterstaat de bouw van bruggen van normale afmetingen over het IJ niet langer tegenhoudt, evenmin als ons kabinet en provincie. We danken het kabinet, provincie en Rijkswaterstaat hiervoor en verheugen ons erop om over de eerste brug naar het centrum van Amsterdam te fietsen.
Of deze petitie het verschil gemaakt heeft weten we niet, maar als hij een beetje geholpen heeft is dat ook uw werk.
Lang leve de democratie in Nederland!
Dank en groeten, namens de leden van Brug over het IJ, Ed Eringa.
Beste ondertekenaars,
Dank voor jullie massale steun! Jullie hebben het nieuws waarschijnlijk al gehoord, maar de gemeente Amsterdam heeft besloten tot de bouw van de eerste brug over het afgesloten IJ, bij Java-eiland. Daarmee zijn we er nog niet: volgens de berichten moet de brug 12 meter hoog worden, 2,5 meter hoger dan wettelijk voorgeschreven voor bruggen over binnenvaartroutes.
Daarmee wordt de brug een enorme uitdaging voor ontwerpers én voor de fietsers en voetgangers die er straks overheen zullen gaan. De hoogte is zo gekozen dat containerschepen van 11 meter hoog onder de brug door kunnen, en voor het gemak is vergeten dat die containerschepen niet onder de andere 21 bruggen van hun route door het Amsterdam-Rijnkanaal door zouden kunnen. Oftewel: er wordt een extra hoge brug gebouwd voor schepen die niet gaan komen. Daarom zullen we de petitie aanbieden ondanks het positieve besluit van de gemeente Amsterdam en zullen de Tweede Kamer verzoeken om normale normen voor nieuwe bruggen in Nederland en Amsterdam in het bIJzonder. Met vriendelijke groet, Ed Eringa.