Borstkankeronderzoek vervroegen

Borstkankeronderzoek vindt pas vanaf 50 jaar standaard plaats. Vele vrouwen van ver onder de 50 jaar worden echter geconfronteerd met deze ziekte, die vaak door vervroegd onderzoek veel eerder ontdekt had kunnen worden. Natuurlijk is en blijft zelfonderzoek heel belangrijk, maar een mammografie of ander passend onderzoek laat meer zien dan een zelfonderzoek.

Wij pleiten er dus voor om het borstonderzoek door middel van een bij de leeftijd passend onderzoek tegelijk te laten starten en plaatsvinden met het maken van een uitstrijkje, dus vanaf 30-jarige leeftijd.

Nederlandse vrouwen, jonger, maar ook ouder dan 50 jaar

dat borstonderzoek pas vanaf 50-jarige leeftijd standaard bij iedere Nederlandse vrouw wordt uitgevoerd. Naar onze mening is dit veel te laat, omdat borstkanker helaas ook steeds vaker wordt vastgesteld bij vrouwen jonger dan 50 jaar.

tot vervroeging van de standaard onderzoeksleeftijd en gelijkstelling van deze leeftijd aan de leeftijd voor het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker

Sign this petition

Addressed to:
minister
03-07-2016
Signable

Earlier updates

eerste poging tot aanbieden mislukt

Beste mensen,

een paar weken geleden heb ik geprobeerd om de handtekeningen van deze petitie aan te bieden aan de commissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport . Helaas is mijn verzoek afgewezen op grond van het feit dat de commissie geen petitie aanbiedingen aanvaardt van particulieren.

+Read more...

Dit om geen precedent te scheppen.

Natuurlijk zal ik niet opgeven. Hiervoor is het belang te groot.

De volgende stap zal zijn om de petitie rechstreeks aan te bieden aan de minister van Volksgezondheid Edith Schippers. Ik zal hierover eerst overleg plegen met de initiatiefnemer van Petities.nl en zal hier de ondertekenaars op de hoogte houden.

allemaal de beste wensen voor 2011.

Bianca

01-01-2011 | Petition:Borstkankeronderzoek vervroegen

voortgang petitie

Beste mensen,

De petitie leeft nog steeds onder de Nederlandse bevolking, dat is duidelijk en ook ontzettend fijn.

Afgelopen week is er in de Telegraaf (in de sectie vrouw) een stuk over de petitie geschreven, donderdag 11 maart ben ik geïnterviewd door BNR Nieuwsradio.

Vanwege de val van het kabinet en de gemeenteverkiezingen heb ik er (in overleg met petities.nl) voor gekozen de petitie pas later in te dienen.

Er is nu besloten de petitie pas aan te bieden aan het nieuwe kabinet. Tot die tijd is het van belang dat er nog vele handtekeningen worden geplaatst dus roep allemaal uw vrienden en vriendinnen op om de petitie te tekenen.

Om alle ondertekenaars op de hoogte te houden zal er op korte termijn een nieuws e-mail worden rondgestuurd naar iedere ondertekenaar.

met vriendelijke groet,

Bianca Bolleurs

.

12-03-2010 | Petition:Borstkankeronderzoek vervroegen

negatieve reacties

Beste mensen,

Naast alle positieve reacties en ondertekeningen komen er af en toe ook negatieve reacties binnen.

Varierend van goed onderbouwde reacties tot "laat je beter voorlichten" etcetera.

Om al deze reacties te ondervangen voordat ze worden verzonden:

• Deze petitie is niet bedoeld om persé een mammografie voor iedereen aangeboden te krijgen, maar om een onderzoek aangeboden te krijgen. Het is mij duidelijk (altijd geweest) dat een mammografie niet altijd het gewenste resultaat geeft bij jongere vrouwen, maar er zijn wel onderzoeken mogelijk die wel een duidelijk beeld geven;
  • De petitie is opgesteld voor "Wij vrouwen", waarom mogen mannen deze petitie niet ondertekenen? Dat mag wel, in eerste instantie is er alleen gedacht dat vrouwen zich hierdoor aangesproken zouden voelen, en er niet bij nagedacht dat bezorgde mannen dit net zo belangrijk zouden kunnen vinden;
  • Er wordt af en toe ook beweerd dat er geen onderzoek bestaat dat duidelijk beeld geeft, als dit zo zou zijn, wellicht dat er dan door deze petitie duidelijk een signaal wordt afgegeven dat daar dan echt harder naar gezocht moet worden, er is behoefte aan, dat mag duidelijk zijn;
  • de kosten zijn te hoog, en daardoor gaat er minder geld naar andere onderzoeken.

+Read more...

Natuurlijk er zullen kosten aan verbonden zijn, maar hoeveel minder kosten dan dat er verbonden zijn aan een behandeling van een persoon die borstkanker heeft in een vergevorderd stadium;

• Er zijn niet zoveel vrouwen die op jongere leeftijd borstkanker krijgen: dat is niet waar helaas, was het maar zo. Het wordt alleen vaak te laat ontdekt;
  • Je moet maar zelfonderzoek doen: Klopt, er wordt ook niet gepleit om het zelfonderzoek te stoppen, dat blijft belangrijk, maar het is niet (altijd) afdoende. Helaas zijn er vrouwen genoeg waar zelfonderzoek niets heeft uitgewezen en er wel wat zat, of die dan elke week wel naar de arts kunnen omdat er weer een nieuw knobbeltje is ontstaan.
  • Ik hoop dat iedereen begrijpt dat ik deze petitie heb opgestart om een hele grote groep mensen te helpen en om in ieder geval een signaal af te geven naar de regering dat er iets moet gebeuren. Ik heb me echt wel in het onderwerp verdiept, zoiets doe je niet zomaar.

Bianca

11-12-2009 | Petition:Borstkankeronderzoek vervroegen