bevrijd de postcode

De petitie is succesvol!

De postcodetabel komt in het publieke domein vanaf 1 februari 2012. Vroeger alleen tegen betaling en onder strenge voorwaarden bij TNT. De rechter heeft de bezwaren van TNT/PostNL verworpen. Zie nieuwsbericht.

webmasters en anderen in Nederland die plaatsgegevens gebruiken,

dat de tabel met postcodes in Nederland wonderlijk genoeg niet vrij verkrijgbaar is. De mutaties vormen een commercieel product waar iedereen geld voor moet betalen. Zelfs sommige overheden betalen voor die informatie die gratis beschikbaar zou moeten zijn. Dit is belemmerend voor zowel commerciële als publieke (innovatieve) projecten.

• eventueel als rijksoverheid het auteursrecht over de postcode-tabel te kopen van TNT
  • een wet te maken die de gemeenten verplicht de mutaties niet langer aan TNT door te geven maar aan een ministerie die dit wekelijks via internet publiceert voor het publieke domein.

Current status

This petition is no longer open to collect signatures.

Addressed to:

over 6 years

Earlier updates

Postcode definitief bevrijd!

De petitie 'bevrijd de postcode' kan vandaag definitief als 'afgehandeld' worden beschouwd. De postcodetabel is vanaf 1 februari 2012 vrij te gebruiken.

+Read more...

De rechter heeft uitspraak gedaan in het geding dat PostNL (voorheen TNT) vandaag heeft gedaan.

Op de site van het ministerie van VROM staat het zo: "De rechter verwierp de bezwaren die PostNL had tegen het volledig vrijgeven van alle (adres)gegevens, inclusief postcodes uit de BAG, aan iedereen die daarover wil beschikken. De uitspraak past goed in het beleid van de Nederlandse regering en de Europese Commissie  om overheidsinformatie op een makkelijke en goedkope wijze beschikbaar te stellen."

VROM over vrijgeven postcode
2011-12-21 | Petition bevrijd de postcode

TNT Post daagt de Staat over postcode

Of deze petitie 'bevrijd de postcode' nu wel of niet ten grondslag ligt aan de beslissing van de Rijksoverheid om het postcodebestand voortaan zelf te gaan beheren en tegen kostprijs te verkopen is niet zeker, maar TNT heeft in ieder geval geen waardering voor de wijsheid dat de postcode in handen moet zijn van de overheid. Ze geven toe dat ze er graag geld mee verdienen.

De gedachte achter deze petitie is dat niet alleen TNT, maar iedereen geld moet kunnen verdienen met de postcodetabel door er leuke toepassingen op te baseren.

+Read more...

Daarnaast moet het ook gebruikt kunnen worden voor niet-commerciële, bijvoorbeel idealistische toepassingen. Vandaar dat de postcode gratis beschikbaar moet zijn.

Een woordvoerder van het ministerie zegt tegen ANP in onderstaand artikel van nu.nl dat de minister ervan overtuigd is dat er niet zoiets kan bestaan als intellectueel eigendom op postcodes. Dat was ook het uitgangspunt van de petitie. Als de rechter zich hierover heeft uitgesproken kunt u het weer hier naast de petitie lezen.

Nu.nl: "TNT Post sleept Staat voor de rechter"
2011-04-08 | Petition bevrijd de postcode

TNT raakt monopolie op postcode kwijt! Invloed van petitie?

Het lijkt erop dat deze petitie geholpen heeft! "Postbedrijf TNT raakt het monopolie op de verkoop van postcodebestanden kwijt. Gemeenten kunnen straks de postcode ook tegen kostprijs gaan verstrekken." schrijft nu.nl vandaag.

+Read more...

Alleen we zijn er nog niet helemaal. Het is nu zaak om het 'verstrekken tegen kostprijs' te vertalen in een openbare, voor iedereen te downloaden database op data.overheid.nl . Er hoeft maar één gemeente te zijn die 'tegen kostprijs' weglaat en men zal daar de postcodetabel opvragen.

Nu.nl: TNT raakt monopolie verkoop postcodes kwijt
2011-01-27 | Petition bevrijd de postcode