Img 6853 site

Behoud historisch pand Surhuisterveen

Eén van de meest beeldbepalende panden in het centrum van Surhuisterveen staat op de nominatie om gesloopt te worden. Het gebouw aan de winkelstraat van het dorp in de Friese wouden dateert uit de 19de eeuw en heeft grote historische waarde. Plan is om nieuwbouw op de plek van het pand te plegen.

inwoners, oud-inwoners en sympathisanten van Surhuisterveen én sympathisanten van cultureel erfgoed

dat B&W van de gemeente Achtkarspelen voornemens zijn om een sloopvergunning af te geven voor het pand aan De Kolk 15 te Surhuisterveen. Dat pand - een voormalige dokterswoning - heeft grote historische waarde voor Surhuisterveen en omgeving. Dit wordt bevestigd in het boek 'Monumenten in Nederland. Fryslân' (Stenvert, Kolman, Broekhoven en Van Ginkel-Meester), te raadplegen via www.dbnl.org. Tot dinsdag 18 januari 2011 kan bezwaar worden gemaakt tegen de te verlenen vergunning.

B&W van de gemeente Achtkarspelen om af te zien van het voornemen om een sloopvergunning af te geven voor het betreffende pand in het winkelhart van Surhuisterveen.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Achtkarspelen

Nieuwtjes

Eerder toegevoegd

De Feanster: Raad gaat zich buigen over monumentenbeleid

Zie: http://www.defeanster.nl/profile/redactie/article327529.ece/surhuisterveenrapdiscussieovermonumentenbeleid_achtkarspelen.

+Lees meer...

Gesprek eigenaren, gemeente en actiecomité

Op Achtkarspelen.nl staat: Maandag 24 januari heeft op het gemeentehuis in Buitenpost een tweede gesprek plaats gevonden over een mogelijk behoud van het pand De Kolk 15 in Surhuisterveen. Conclusies: geen prijs te geven voor het pand, actiecomité om bod gevraagd, comité wil met een vraagprijs gaan zoeken naar investeerders, geen rol voor gemeente want geen monument, eigenaren gaan slopen. lees verder.

+Lees meer...

Achtkarspelen.nl: De Kolk 15 Surhuisterveen