Behoud complementaire artsen in het BIG-register

Minister Schippers van VWS meent dat de tijd die artsen besteden aan bijvoorbeeld acupunctuur en homeopathie niet meegeteld mag worden bij de herregistratie voor de wet BIG. Maar: dit is ook geneeskunde en hoort daarom mee te tellen als artsenwerk voor de herregistratie in het kader van de wet BIG.

Patiƫnten van complementair (integraal) werkende artsen

• dat de minister van VWS opnieuw complementair werkende artsen discrimineert.

• Zij gaat hierbij in tegen het advies van deskundigen om deze uren als artsenwerk te beschouwen en de oproep van de WHO (resolutie WHA67.18) om traditionele en complementaire geneeswijzen in de gezondheidszorg te implementeren.

• Eerder deed zij dit ook al, door de onterechte invoering van BTW bij complementaire artsen. Deze invoering werd door de rechter teruggedraaid.

de Tweede Kamer het advies van de deskundigen te volgen en herregistratie van zo'n 1000 complementair werkende artsen in het BIG-register niet door de onredelijke eis van de minister te blokkeren.

Ondertekenen

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

14-02-2018
Stichting Platform Integrale Gezondheidszorg
Stichting Platform Integrale Gezondheidszorg

De KNMG

Zojuist heeft de KNMG Het volgende bericht gestuurd:

"Het Beoordelingskader voor artsen, waar de KNMG aan heeft bijgedragen, maakt duidelijk dat homeopathie, acupunctuur en natuurgeneeskunde niet onder de voor herregistratie meetellende uren vallen. Waar de KNMG voor heeft gepleit, en wat ook is gebeurd, is dat als een alternatieve arts tevens uren aan reguliere geneeskunst besteedt, deze specifieke uren wel meetellen.

Maar overige uren, bijvoorbeeld besteed aan homeopathie en acupunctuur, dus niet. En daar heeft de KNMG zich ook niet voor ingespannen."

De tekst van de lopende petitie is in overleg door Petities.nl aangepast: waar "deskundigen" staat onder "constateren" stond "de KNMG", waar "deskundigen" staat onder 'en verzoeken' stond "deskundigen (KNMG en WHO)".

Als u uw ondertekening wilt terugtrekken, laat dit weten aan webmaster@petities.nl

30-05-2017