ik heb bij het huidig ontwerp van de Vuurlijn bezwaar tegen de afwaardering van de Boterdijk naar erftoegangsweg en de daarbij geplande maatregelen tegen snelheid en doorgaand verkeer. Immers: Bij uw huidig ontwerp voor de Vuurlijn Oost zijn nauwelijks dwingende snelheidsbeperkende maatregelen voorzien waardoor op de Vuurlijn een toename van zowel snelheid als volume van doorgaand verkeer zal ontstaan. Daarom moet het ontwerp van de Vuurlijn Oost worden aangepast naar een verkeers-ontmoedigende en snelheidsbeheersende inrichting.
Langswonenden, buurtbewoners danwel gebruikers als fietser of voetganger van de Vuurlijn Oost
dat in het ontwerp van de Boterdijk goede dwingende maatregelen zijn opgenomen ter ontmoediging van doorgaand sluipverkeer (een goed plan)
terwijl deze in uw ontwerp van de Vuurlijn Oost vrijwel ontbreken. (geen goed plan)
dat buiten de spits nauwelijks fietsers aanwezig zijn waardoor de auto niet meer 'te gast' is en de snelheid zal toenemen met gevaar voor voetgangers.
Met gevolg dat veel doorgaand verkeer na de geplande afwaardering van de Boterdijk vanuit tijdwinst de Vuurlijn zal verkiezen in plaats van de door de gemeente aangewezen route N196/ Noorddammerweg.
het ontwerp en de inrichting van de Vuurlijn Oost zodanig aan te passen dat doorgaand verkeer na afwaardering van de Boterdijk de N196/Noorddammerweg zal verkiezen en niet uit tijdwinst de Vuurlijn.
Er moeten dwingendere snelheidsbeperkingen en ontmoedigingen in het plan worden opgenomen.
De Vuurlijn is een erftoegangsweg voor bestemmingsverkeer en verblijfsgebied met veel voetgangers. De inrichting moet sluipverkeer en snelheid voorkomen overeenkomstig het bestemmingsplan.
Op woensdagavond 26 september wordt het plan voor vernieuwing van de Vuurlijn Oost door de gemeente gepresenteerd. Tussen 19.30 uur en 21.00 uur in het gemeentehuis Uithoorn.
Het plan is afgelopen week door het College van B&W goedgekeurd. Zoals bekend staat de belangengroep VuurlijnVeilig niet achter deze plannen. Wij missen de ontmoediging en beheersing van snelheid . Waar eerst de functie van verblijfsgebied van de woonwijk en erftoegangsweg voor bestemmingsverkeer zijn bepaald wordt de inrichting daar nu bewust niet op afgestemd. Er komen nauwelijks (dwingende) snelheids-remmende voorzieningen. De weg wordt breder, de berm berijdbaar en langs de woonwijk wordt 25% met passeervak gevuld. Er komt weliswaar een deel fietsstraat maar buiten de spits en school-/sport tijden zijn er nauwelijks fietsers. Wij verwachten sluipverkeer en hoge snelheden. Zeker na de wel verkeers-ontmoedigende inrichting van de Boterdijk. Naar onze mening moet de Vuurlijn dermate ontmoedigend worden ingericht dat doorgaand verkeer vanzelf via de N196 zal rijden. Dit is sinds 2011 op papier de bedoeling van de gemeente. Er was zelfs een afsluiting (knip) gepland om het verkeer via de N196 te reguleren om de Vuurlijn en Boterdijk vrij van sluipverkeer te maken. Tijdens deze inloopavond kunt u het voorlopig ontwerp voor de herinrichting bekijken, vragen stellen en uw opmerkingen doorgeven aan medewerkers van de gemeente. Wij adviseren uit ervaring om dat schriftelijk te doen. Hebt u naar aanleiding van de inloopavond aanvullende vragen of opmerkingen, dan kunt u deze tot vrijdag 12 oktober 2018 sturen aan gemeente@uithoorn.nl. Na de inloopavond wordt er een definitief ontwerp gemaakt en aansluitend een bestek. De door u gestelde vragen en gemaakte opmerkingen worden, indien mogelijk, hierin verwerkt. De afweging van belangen zullen daarin van belang zijn. De veiligheid van het langzaam verkeer naast doorgaand verkeer naar de Kwakel en een weerszijdige bereikbaarheid met vrachtauto’s van de bedrijven die nu (nog) aan de Vuurlijn gevestigd zijn. Wij achten het voor de veiligheid van u en uw kinderen die al wandelend, trimmend of fietsend op de Vuurlijn verblijven belangrijk dat u deze laatste kans om uw mening te geven niet voorbij laat gaan!
Inmiddels het het plan voor vernieuwing van de Vuurlijn door B&W goedgekeurd..