Afbouw staatsschuld (en bijbehorende rente)

'Pas op: geld lenen kost geld'. Hoewel de overheid ons waarschuwt voor de gevolgen van lenen, leent zij er zelf lustig op los. Wij - belastingbetalers - betalen in 2011 ruim 12 miljard euro rente, meer dan we uitgeven aan Buitenlandse Zaken(!). Deze petitie is gericht op afbouw van de staatsschuld.

Ondertekenaars van de petitie, Nederlanders die de jaarlijks te betalen rente graag anders besteden,

Dat het Nederlandse rijk een flinke schuld heeft. Hoewel het bedrag relatief is en zelfs klein in vergelijking met andere landen: Als een land dagelijks miljoenen euro's meer uitgeeft dan ontvangt, dan moet er iets veranderen. In 2011 betalen we ruim 12 miljard euro rente. Als deze rente niet betaald hoefde te worden - en we dus geen 18 miljard euro hoefde te bezuinigen - welke bezuinigingen hadden dan allemaal achterwege kunnen blijven?

een wet in te voeren die gericht is op het structureel afbouwen van de EMU-schuld tot 0,00 euro. Daar het afbouwen politiek inpopulair is, zal dit bij wet geregeld moeten worden. De wet zou gebaseerd kunnen zijn op: De EMU-schuld mag verhoogd worden, maar pas voor een TWEEDE keer, wanneer de schuld minder dan 98,5% bedraagt van de schuld vóór de EERSTE verhoging. Ieder jaar moet 0,5% worden afgelost als de schuld niet wordt verhoogd.

Huidige status

We hebben u een e-mail gestuurd vanaf webmaster@petities.nl. Om verder te kunnen met uw petitie moet u de link in die e-mail volgen.

18-01-2012
Nog niet af
Stefan Teske

Hendrik Licht
Zoutenberg
Bezorgd burger voor een betere toekomst
meer dan 3 jaar
Anoniem
meer dan 4 jaar
W. Cuypers
Schinnen
ongeveer 5 jaar
Peter Gerlagh
Tilburg
ongeveer 5 jaar
Anoniem
meer dan 5 jaar

Nieuwtjes

Nog geen nieuws over deze petitie.