Wel een Noord-Zuid lijn, maar dan anders
Bewoners van Amsterdam en bezoekers uit het hele land
Dat de aanleg van de Noord-Zuidlijn al vergevorderd is en dat dus doorgegaan kan worden zodat niet al het geïnvesteerde kapitaal weggegooid wordt. De afbouw kan op een andere manier gebeuren dan oorspronkelijk voorzien, waarbij de oude binnenstad van Amsterdam gespaard blijft. Vanuit Amsterdam Noord komend kan de nieuwe ondergrondse zo snel mogelijk bij het Centraal Station worden aangesloten op de reeds bestaande metro rondom de stad die op dit moment reeds, via de Zuid-As, doorgaat naar Amsterdam Sloterdijk. Daarvandaan is het maar een klein stukje (boven- of ondergronds) dat nog hoeft te worden aangelegd naar Amsterdam Centraal. Dan is er een volledige OV-ring rondom de stad die op elke gewenste plek kan worden aangesloten op verbindingen naar bijvoorbeeld Schiphol of het Randstedelijk OV-netwerk.
De Gemeenteraad van Amsterdam te beslissen de Noord-Zuid lijn zo snel mogelijk af te bouwen volgens bovenbeschreven model. De al gebouwde stations van de NZ-lijn bij het Centraal Station, het Rokin, de Vijzelstraat en de Ferdinand Bolstraat kunnen andere (commerciële) bestemmingen krijgen, bijvoorbeeld ondergrondse parkeergarages en fietsenstallingen, winkelcentra, een discotheek e.a. grootschalige voorzieningen die moeilijk zijn in te passen in de kleinschalige oude monumentale binnenstad van Amsterdam.