Per 1 januari 2013 is het niet meer mogelijk om een sterabonnement voor de bus te kopen waarmee onbeperkt op een bepaald traject kan worden gereisd. Daar voor in de plaats is betalen per kilometer gekomen in combinatie met een kortingskaart. Dit leidt tot prijsverhogingen die op kunnen lopen tot 70%
Ouders, leerlingen en iedereen die met Arriva reist
Arriva heeft in samenspraak met de Provincie Fryslân het oude ster-abonnement in het streekvervoer afgeschaft. Dit zou volgens Arriva niet tot grote prijsverhogingen leiden. Als je echter uitrekent wat het in de praktijk betekent dan worden de busabonnementen 29-70% duurder. Het OV wordt onbetaalbaar en treft veel mensen die van de bus afhankelijk zijn. De leefbaarheid van het Friese platteland komt daardoor verder onder druk te staan!
De sterabonnementen moeten terugkomen. Het is een veel eerlijker systeem omdat je alleen betaalt voor het traject waar je veel gebruik van maakt. We zitten niet te wachten op korting op de bus in Zuid-Holland die je met de nieuwe kortingskaart krijgt! Als dat niet kan: een kilometertarief is OK maar dan niet duurder dan het oude sterabonnement. Dus of de kilometerprijs omlaag of de kortingskaart veel goedkoper!
Per 1 januari 2013 is het niet meer mogelijk om een sterabonnement voor de bus te kopen waarmee onbeperkt op een bepaald traject kan worden gereisd. Daar voor in de plaats is betalen per kilometer gekomen in combinatie met een kortingskaart. Onze dochters reizen elke dag van Koudum naar Bolsward waar ze op de middelbare school zitten.
Volgens Arriva is het dan het voordeligst om een scholierenkortingskaart te kopen waarmee met 55% korting kan worden gereisd. Je betaalt dan per rit en niet meer per maand. Dit zou volgens Arriva niet tot grote prijsverhogingen leiden. Als je echter uitrekent wat het in de praktijk betekent dan blijkt dit niet het geval te zijn. In de oude situatie kostte het ons 72 per maand per kind terwijl we nu geconfronteerd worden met een prijsstijging van 29-70%, afhankelijk van hoe vaak je gebruik maakt van de bus: Nieuwe situatie (7 dagen per week) Nieuwe situatie (5 dagen per week) Retour Koudum-Bolsward 7,86 Retour Koudum-Bolsward 7,86 Scholierenkorting 55% -4,32 Scholierenkorting 55% -4,32 Tarief per dag 3,54 Tarief per dag 3,54 Maandkosten (30 dagen/ maand) 106,20 Maandkosten (21,5 dagen/ maand) 76,11 Kortingkaart per maand 16,50 Kortingkaart per maand 16,50 Totaal 122,70 92,61 Prijsverhoging 70% Prijsverhoging 29% In de praktijk komt het er dus op neer dat we voor 2 kinderen 40 tot 100 per maand (!) meer gaan betalen, afhankelijk van hoe vaak ze ook in het weekend van de bus gebruik maken. Deze prijsverhoging heeft op veel plaatsen in Nederland tot grote protesten geleid en heeft landelijke aandacht gekregen, onder andere bij Vara Kassa en het RTL Nieuws. Inmiddels heeft ook de politiek dit onderwerp opgepakt en Arriva heeft toegezegd in Zuid-Holland passende maatregelen te nemen. In Friesland heeft dit onderwerp nog nauwelijks aandacht gekregen terwijl daar volgens mij toch alle aanleiding voor is. Ik heb contact gehad met Arriva maar zij wijzen alle kritiek van de hand. De medewerker die mij telefonisch te woord stond, vertelde mij: Er is geen sprake van een prijsverhoging; er is namelijk sprake van een nieuw product en dat kan je niet vergelijken met het oude. Wij vinden het nieuwe product veel eerlijker omdat je betaalt per kilometer en dat is voor iedereen gelijk. Met het nieuwe product kunt u namelijk reizen in alle bussen van Arriva in NW Friesland, een deel van Zuid-Holland, een deel van Gelderland en de trein van Arriva in Gelderland. Dat ik helemaal niet op dat nieuwe product zit te wachten omdat ik nu veel meer moet betalen voor de zelfde dienst en allerlei extras waar ik niet om gevraagd heb, kon ik deze medewerker niet aan het verstand krijgen. Hij raadde mij aan contact op te nemen met de Provincie Fryslân met wie zij de vervoersafspraken gemaakt hebben, reizigersvereniging ROVER en het OV-loket van de Rijksoverheid. Ik vraag u daarom om deze brief naar zo veel mogelijk gedupeerden door te sturen en contact op te nemen met Arriva (klacht via de website of telefoon) en vooral ook met Provincie Fryslân (provincie@fryslan.nl) aangezien zij de enige zijn die de onderhandelingen met Arriva aan kunnen gaan. Met vriendelijke groet, Jos Hooijmeijer