U, de petitionaris
Dsc04217 400

Westparallel N69 JA, Fietspad Oude Spoorbaan NEEN

538 ondertekeningen

Er is een concept gebiedsakkoord Grenscorridor N69. Onder de nulplus maatregelen staat een “snel utiliteits-fietspad” gepland over de Oude Spoorbaan.

Wij pleiten ervoor om de bepaling van het Westparallel tracé los te koppelen van een ondergeschikt en niet nuttig fietspad.

Dit verzoek richten wij mede aan de leden van de Provinciale Staten van Noord-Brabant, bijeen op 22 juni a.s. Op 22 juni is het totale gebiedsakkoord Westparallel incl. alle Nulplusmaatregelen door Provinciale Staten goedgekeurd.

Thans ligt in Waalre en Valkenswaard een Voorontwerp bestemmingsplan "Fietspad Oude Spoorbaan" voor. Inspraak/ bezwaar is mogelijk t/m 19 dec. 2012. Voor een model inspraak brief zie NIEUWS

Petitie

Wij

Inwoners van Waalre (en Valkenswaard)

 

constateren dat:

dat door de opstelling van B&W: ”alles of niets”, het plan zonder enige vorm van amendement dreigt te worden aangenomen door de Raad van Waalre op 15 of 22 mei a.s.

Voordelen “snel utiliteits-fietspad”: Geen Nut en noodzaak zijn nooit aangetoond en er liggen al 3 N-Z fietsverbindingen.

Nadelen :

  • Zonde van het geld : totaal € 2.000.000 , en dit in een tijd van bezuiniging.
  • Het 2,5-3mtr. brede tracé doorsnijdt een groot bosgebied en de gemeente Waalre
  • Creëert een onveilige situatie door bromfietsen en tijdens de stille (avond)uren
  • Licht- en geluidsvervuiling

 

en verzoeken

de Gemeenteraad van Waalre om eensgezind achter de tracékeuze van de Westparallel te staan en tevens een amendement in te dienen om:

- de koppeling Westparallel en fietspad Oude Spoorbaan los te laten - een overbodig fietspad over de Oude Spoorbaan niet aan te leggen

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

 

Details

Ontvanger:
Waalre 
Petitieloket:
Einddatum:
22.06.2016 
Status:
Ingetrokken 
Petitionaris:
Catharina de Preter 
Organisatie:
Gezond verstand 
Website:

Geschiedenis

Ondertekeningen

Nieuws

Fietspad Oude spoorbaan inspraak reactie uiterlijk 19 dec.2012

Gemeente Waalre Ter attentie van College van B & W Project "Fietspad Oude Spoorbaantracé" Postbus 10.000 5580 GA Waalre   Betreft; inspraakreactie Waalre, 10 december 2012   Geacht College van B&W Recentelijk heeft u een voorontwerpbestemmingsplan gepubliceerd inzake het project "Fietspad Oude Spoorbaantracé". Hier hebben wij kennis van genomen.

+Lees meer...

Graag maken wij van de geboden gelegenheid gebruik u onze zorgen in deze kenbaar te maken. In het algemeen maken wij bezwaar tegen de geplande bestemmingsplanwijziging van een grotendeels 'recreatief pad in bos- en natuurgebied' naar een bestemming van 'verkeer met defunctie fietspad' zoals vermeld in het voorontwerp bestemmingsplan. Nederland is al doorkruist met wegen, fietspaden en openbaar vervoer verbindingen. Het lijkt wel of elk stukje bos opgeofferd moet worden voor andere bestemmingen. In het geval van een mogelijk fietspad over de Oude Spoorbaan liggen er nota bene al verschillende fietspaden binnen een straal van enkele honderden, soms tientallen meters. Hierbij komt dat het nog aan te leggen fietspad geen aangetoond nut of noodzaak heeft, en er enkele belangrijke aandachtspunten in de uitvoering zijn. Meer specifiek brengen wij de volgende punten onder uw aandacht: Noodzaak en nut/meerwaarde ? Tot nu toe ontbreekt gedurende het hele proces het argument dat de noodzaak van een nieuw fietspad, en dus de wijziging van een bestemmingsplan om dat te realiseren, aantoont. Ook in bijgevoegde stukken wordt nergens de noodzaak aangetoond. Sterker nog, in het 'second opinion' rapport waar de gemeenteraad Valkenswaard om heeft gevraagd, staat te lezen; "Er is geen toekomstverwachting gegeven over hoeveel fietsverkeer specifiek van hetfietspad Oude Spoorbaantracé gebruik gaat maken. Er liggen immers twee bestaande fietsverbindingen die in de bestaande situatie "stevig" gebruikt worden. Op basis van het onderzoek naar het gebruikerspotentieel is de noodzaak voor de aanleg van het fietspad Oude Spoorbaantracé cijfermatig niet onomstotelijkaangetoond" (p.2 second opinion). De verwachting dat "Aanleg van een hoogwaardige, comfortabele fietsverbinding kan naar verwachting circa een kwart tot een derde van de spitsrijders (automobilisten) verleiden tot het gebruik van de fiets voor woonwerkverkeer" (voorontwerp bestemmingsplan 5.2.5) is dan ook op niets gebaseerd. Verder is het een feit dat Nederland vergrijst en de beroepsbevolking komende jaren zalkrimpen en zich met name in de steden zal vestigen. Dit aspect is in de plannen/onderzoeken ook niet meegenomen. Uw schatting over het gebruikers potentieel is ook om die reden al niet reëel. De verwachting dat de luchtkwaliteit hierdoor verbetert, de belangrijkste reden om tot aanleg van dit fietspad over te gaan, staat hierdoor volgens ons ook op losse schroeven. Dat het aanleggen van een nieuw fietspad 'procedureel' is en past in het kader van het gebiedsakkoordN69 ( ladder van Verdaas) is voor ons als burgers geen overweging van betekenis en laten wij graag aan de politici. Ook het 'nut' en de 'meerwaarde' van een dergelijk fietspad stellen wij als bewoners in vraag. En dan met name in relatie tot het eventuele oneigenlijk gebruik door gemotoriseerd verkeer, de te verwachten problemen met sociale veiligheid en schadelijke milieu-effecten. Want meerwaarde is pas te meten alsook de elementen die daar afbreuk aan doen, worden meegenomen. En dat is nu niet het geval. Economische haalbaarheid Dit brengt ons op een volgende punt, de economische haalbaarheid. Het zijn financieel moeilijke tijden voor Waalre, Valkenswaard en de hele regio, zoals voor de rest vanNederland. Er moet worden bezuinigd op allerlei nutsvoorzieningen, van gemeenschapshuizen, scholen en sportvoorzieningen tot onderhoud van groenvoorziening en zorg aan de sociaal zwakkeren. Toch stellen de gemeente Waalre, Valkenswaard en het SRE royaal middelen beschikbaar voor de aanleg van het fietspad. Ook zijn er vanuit het voorheen Ministerie van Verkeer en Waterstaat subsidiegelden beschikbaar gesteld voor dit fietspad dat in totaal minimaal 2 miljoen euro gaat kosten. De conclusie dat "de economische haalbaarheid van het bestemmingsplan verzekerd is" (voorontwerp bestemmingsplan 7.1) vinden wij als burgers daarom in de huidige financiële realiteit niet afdoende. Het gaat er immer niet om dat er gelden beschikbaar zijn maar of die gelden nuttig en maatschappelijk relevant besteed worden. Dit is volgens ons gezien het eerdere argument van noodzaak, niet het geval. Handhaving van oneigenlijk (gemotoriseerd) gebruik Een groot punt van zorg in de uitvoering betreft het oneigenlijk gebruik van het fietspad, bv door brommers, scooters, quads etc. Zoals we lezen in het voorontwerp bestemmingsplan punt 3.4 "Het fietspad krijgt de bestemming verkeer met de functie fietspad toegewezen. Daarbij dient te worden opgemerkt dat het fietspad slechts gebruikt mag worden door langzaam, niet-gemotoriseerd verkeer.Dit is in voorliggend bestemmingsplan geregeld." Onze vraag is; hoe wordt dat geregeld? Ook zullen er "voorzieningen getroffen worden om gebruik door gemotoriseerd verkeer (auto's, quads etc.) tegen te gaan" maar wat houdt dat concreet in? Een fietspad dat breed en recht is en verscholen tussen de bossen ligt, is bij uitstek een plekwaar brommers en scooters overheen gaan rijden en wordt in het weekend een vrijplaats voorcrossmotoren en quads. Dat er nergens in het plan melding gemaakt wordt van maatregelen of budgetten met betrekking tot handhaving op oneigenlijk gebruik, vinden wij een grote nalatigheid. Zoals bekend bij de gemeente is handhaving op dit punt nu al niet ofslechts zeer beperkt mogelijk en is hier ook geen budget voor beschikbaar. Sociale veiligheid Ook het niet kunnen garanderen van de sociale veiligheid is een groot aandachtspunt. Wij zien hier ook weinig van terug in het voorliggende voorontwerp bestemmingsplan, behalve kortonder punt 3.2. Wij brengen onder uw aandacht het recente incident op de Dirck van Hornelaan waar een jongen van zijn fiets is getrokken en beroofd. En het is niet moeilijk meerdere incidenten van afgelopen jaren op de verlaten fietspaden die we hier al genoeg hebben, op te sommen. Ook al is er moeite gedaan de sociale veiligheid van het eventuele nieuwe fietspad te verbeteren, zoals door het fietspad 's nachts niet te verlichten en dus schijnveiligheid te vermijden, is dat volgens ons niet voldoende om toekomstige incidenten te vermijden. Dat komt met name door de ligging waardoor het "contact leggen met de omgeving, bijv. door middel van zichtlijnen vanuit de omgeving richting het fietspad" (p.7 aandachtspunten second opinion) niet realiseerbaar is. Natuur- en milieu effecten Ecologische Hoofdstructuur Het beoogde fietspad vernietigt bijna 2 hectare van de Ecologische Hoofdstructuur. Het beschermingsregime gaat uit van een 'nee, tenzij .. .'principe. Dat betekent dat alternatieven moeten worden onderzocht om aantasting (vernietiging, verstoring, versnippering) te voorkomen. Er is tot op heden nooit onderzocht of het mogelijk is bestaande fietsroutes te optimaliseren of beter met elkaar te verbinden zodat er minder aantasting nodig is. Daarmee wordt in onze ogen geen recht gedaan aan het 'nee, tenzij . .'principe maar wordtmeteen overgegaan tot een "ja, mits .. " situatie door al meteen een compensatieplan op te stellen. Flora- en faunawet De Flora- en faunawet stelt stricte eisen aan het voorkomen van negatieve effecten op beschermde soorten, met name als het gaat om streng beschermde soorten (de zogenaamdetabel 3 soorten). Het Flora- en faunaonderzoek dat bij dit voorontwerp is gevoegd is onvolledig en is onvoldoende als basis voor een Flora- en faunawetontheffing die noodzakelijk is. Alternatieven Er zijn diverse alternatieve mogelijkheden beschikbaar om het fietsverkeer verder te stimuleren dan nu het geval is als dit wenselijk blijkt te zijn. Bijvoorbeeld door wegen fiets vriendelijker te maken en bestaande fietspaden beter op elkaar te laten aansluiten. Allen maatregelen waarbij het bestaande bestemmingsplan ongewijzigd zou kunnen blijven. Wij vinden dat dergelijke alternatieven eerst uitgebreid onderzocht moeten worden, rekening houdend met alle door ons genoemde aandachtspunten, alvorens een het huidige bestemmingsplan te wijzigen.  Concluderend; het voorliggende voorontwerp bestemmingsplan heeft geen of onvoldoende antwoorden op onze zorgen zoals verwoord hierboven en er is daarom volgens ons geen basis om een dergelijke ingrijpende bestemmingsplanwijziging door te voeren. Wij zien uit naar uw reactie, Hoogachtend,

15.12.2012

Resultaat stemming gemeenteraad te Waalre op 22 mei jl.

De stand van de Petitie is op 22 mei, voor de Raadsvergadering , aan de Raadsleden medegedeeld. 506 ondertekenaars van de petitie. Incl.

+Lees meer...

ondertekenaars zonder e-mail adres is het totaal 618. De Raad heeft met grote meerderheid vóór het Gebiedsakkoord Grenscorridor N69 gestemd, zonder enig voorbehoud te maken. Wel werden er ten faveure van het fietspad over de oude spoorbaan een amendement en een motie ingediend, doch deze werden niet aangenomen. Alhoewel de Raad ook in meerderheid tegen het fietspad was, heeft toch het “alles of niets” dreigement de doorslag gegeven. Oproep aan Valkenswaard  De volgende stap is de actie naar Valkenswaard te verbreden. Het doel is de totale petitie van Waalre en Valkenswaard aan de leden van de Provinciale Staten te overhandigen vóór 22 juni, het moment waarop zij het besluit zullen nemen.

23.05.2012

Overhandiging petitie

Op 15 mei jl. is deze petitie aan de Burgemeester van Waalre, in zijn hoedanigheid als voorzitter van de Gemeenteraad, voor aanvang van de Raadsvergadering overhandigd.

+Lees meer...

 Met als toehoorders Raadsleden en Petitie-ondertekenaars. Het totaal aantal ondertekenaars bedroeg op dat moment 475. Inclusief mede-ondertekenaars, zonder een eigen e-mail adres, kwam het totaal op 572. De Raad heeft het onderwerp Gebiedsaccoord Grenscorridor N69 op 15 mei besproken en de besluitvorming tot 22 mei a.s. uitgesteld. Op 22 juni is de definitieve besluitvorming in de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Derhalve blijft de petitie open tot in eerste instantie 22 mei 2012 (Rapportering tussenstand aan de Raad) en loopt daarna door tot 22 juni 2012 .    

16.05.2012