5-10% van de leerlingen wordt gedwongen over te stappen op Microsoft-technologie door ondoordachte ICT-investeringen in elektronische leeromgevingen en online schooladministraties. Het gebruik van open standaarden is sinds 2007 verplicht voor de publieke sector, maar scholen voeren dit onvoldoende uit.
Docenten, ouders en leerlingen die het gebruik van innovatieve, open ICT stimuleren en ondersteunen.
dat ons onderwijsbestel is verworden tot een gesubsidieerd systeem voor het aanleren en in stand houden van exclusieve productspecifieke computervaardigheden, waardoor een bijna-monopolie van Microsoft-technologie in stand wordt gehouden. Overheden, bedrijven en instellingen betalen hier nog decennia later de prijs voor in de vorm van hoge licentiekosten, beperkte flexibiliteit en verlies aan innovatiekracht.
met vier concrete maatregelen (zie http://goo.gl/Ugt03) een einde te maken aan de prijsdumping van gesloten software in het onderwijs, het aanleren van productonafhankelijke vaardigheden verplicht te stellen en door het verplichte gebruik van open standaarden een eind te maken aan de dwang om specifieke technologie aan te moeten schaffen.