Eind vorig jaar hebben het Stads- en Provinciebestuur van Groningen de eerste stappen gezet op weg naar de invoering van de Regiotram.Het verzoek om een werkelijk onafhankelijk onderzoek naar alternatieven werd genegeerd.Slecht voor een democratische afweging,terwijl een beter plan binnen handbereik was/is.
een groep inwoners van Groningen willen een betere oplossing voor het OV in Stad èn Regio bereiken.
dat: Plan B de bereikbaarheid van Groningen ècht verbetert en knelpunt CS-Zernike optimaal oplost (kortere reistijd, meer capaciteit, extra haltes voor aanliggende spoorwijken) met direct profijt voor de Regio; door verfijning van het busnetwerk behouden of verkrijgen alle wijken hun rechtstreekse verbinding met de Grote Markt; Plan B voor veel minder kosten en risico's kan worden uitgevoerd; de binnenstad niet opengebroken behoeft te worden.
Provinciale Staten en Gemeenteraad van Groningen het alternatieve Plan B en het Regiotramplan door een onafhankelijke instantie, zoals de Noordelijke Rekenkamer, te doen onderzoeken. Op basis van de resultaten van dat vergelijkend onderzoek, gelet op de kosten, risico's, effectiviteit en toekomstgerichtheid (ontwikkeling nieuwe voortstuwingssystemen) een nieuw besluit te nemen welke weg of spoor moet worden gekozen.