Verbod op het oproepen tot gebed (azan) vanaf de Ulu Moskee

Groen Rechts en Partij Vrij Utrecht willen deze petitie aan het gemeentebestuur van Utrecht overhandigen om het luidruchtige oproep tot gebed vanaf de Ulu-moskee aan het Moskeeplein te verbieden. Religie is een persoonlijke keuze, en een oproep tot gebed hoort niet in de openbare ruimte thuis.

inwoners van Utrecht

Dat het openbare, luidruchtige oproep tot gebed, niet thuis hoort in een seculiere en multiculturele samenleving. Overwegende dat de voorgestelde gebedsoproepen via de twee minaretten ook nog eens een sterk verouderd en niet meer hedendaags oproepmiddel is, vragen wij app-ontwikkelaars om mee te denken over een geluidsarm en discreet alternatief voor de Azan, de oproep tot gebed. Wij denken hierbij bijv. aan een zogeheten Azan-app.

08-02-2016
groen rechts, partij vrij utrecht