Spreeksteen

Met deze petitie willen wij voorkomen dat het een traditie wordt om mensen de mond te snoeren bij de speakers corner rond de Spreeksteen. We willen dat het bestuur van Amsterdam de politie de instructies geeft een aantal belangrijke grondrechten veilig stellen voor iedereen: het recht op vrije vergadering, het recht op vrije meningsuiting en het recht op informatie.

bezoekers en sprekers van de speakers corner bij de Spreeksteen in het Oosterpark in Amsterdam en sympathisanten,

dat de gemeente Amsterdam de speakers corner zegt te steunen, maar dat het handelen van de gemeente daarmee op cruciale momenten in tegenspraak is. Hier zit geen kwade opzet achter, maar omdat er grondrechten in het geding zijn is er een principiƫle opstelling nodig.

de politie een andere instructie te geven om de vrijheid van vergadering en meningsuiting, actief te verdedigen door:

• demonstraties op de plek van de speakers corner om te leiden ter preventie van conflicten met het debat en vrijheid van meningsuiting
  • zich niet op te stellen tussen spreker en publiek. Beveiliging mag niet ten koste gaan van grondrechten
  • de komst van sprekers niet af te raden om redenen van de openbare orde
  • geen vergunningen of toestemming voor evenementen op dezelfde plek en tijd voor zondagmiddagen af te geven

de gemeenteraad verder: - zich uit te spreken tegen de bedreiging van de vrijheid van meningsuiting door een groep Amsterdamse activisten die actief, georganiseerd en doelgericht tegenstanders het spreken en debatteren in het openbaar onmogelijk maakt - maatregelen te nemen voor het verdedigen van de vrijheid van meningsuiting, vergadering en informatie, in het openbaar in Amsterdam, om te beginnen bij de speakers corner rond de Spreeksteen.

14-07-2007
Beantwoord
Bart de Groot

Antwoord burgemeester Cohen op Spreeksteen-petitie

Burgemeester Cohen heeft een schriftelijk antwoord gegeven op de Spreeksteen-petitie die hem 9 maanden eerder was overhandigd.

De petitie riep de gemeente op om de vrijheid van meningsuiting in de openbare ruimte te beschermen.

De petitie was op 31 mei 2007 overhandigd en kreeg aanvankelijk geen reactie, totdat VVD raadslid Eric van der Burg er op 18 september 2007 vragen over stelde.

Vorige maand, op 28 februari 2008, volgde er een schriftelijk antwoord, te vinden via het Amsterdamse bestuursinformatie-systeem als een PDF-document van drie pagina's.

In het antwoord schrijft Cohen dat er zo min mogelijk ingegrepen moet worden in debatten in de openbare ruimte. Bij het handhaven van de openbare orde moet het begrip 'ongestoord verloop' geen nauwe invulling krijgen, dat is niet goed voor het politieke debat.

De veiligheid van personen staat voorop bij het politie-optreden. Niet alleen van de spreker, maar ook van omstanders.

In het geval van een spreekkoor hoeft er niet ingegrepen te worden; die is immers geen bedreiging voor de veiligheid van een persoon.

Kortom, de politie zal een spreekkoor toestaan: "Soms overschreeuwen anderen de spreker omdat ze het niet met de spreker eens zijn maar dat is, hoe onfatsoenlijk en ongewenst ook, het gevolg van die vrije toegang tot het debat."

27-03-2008

Spreeksteen Petitie overhandigd

De stichting Spreeksteen heeft op 31 mei een petitie overhandigd aan Burgemeester Cohen van Amsterdam. In reactie hierop heeft raadslid Eric van der Burg een debat aangevraagd over de vraag "wat vinden wij als gemeenteraad de juiste verhouding tussen openbare orde en vrijheid van meningsuiting?"

Spreeksteen.tv biedt een interessante video van het overhandigen van de petitie. De indiener krijgt als 'inspreker' een tafel, stoel en microfoon op grote afstand van een commissie van raadsleden en krijgt tijdens het agendapunt 'verzoekschriften' een paar minuten om toelichting te geven, waarna de raadsleden nog wat vragen kunnen stellen.

Voor het hele agendapunt is standaard dertig minuten gereserveerd

05-06-2007

Spreeksteen petitie

Om de vrijheid van meningsuiting, vergadering en informatie te beschermen moet de gemeente Amsterdam de politie de instructie geven om de speakers corner in Amsterdam vrij te houden van lawaaidemonstraties. Dat is het doel van de petitie over de Spreeksteen zoals op 26 oktober 2006 op de voorpagina van de Metro stond..