Co2vtvshs

Maak reizen in West-Europa klimaatvriendelijk

De EU wil in 2030 veertig procent minder broeikasgassen uitstoten. Op het gebied van internationaal vervoer kan grote klimaatwinst worden geboekt. Hogesnelheidstreinen die 11 keer minder CO2-equivalenten uitstoten dan vliegtuigen, kunnen in Europa korte vluchten vervangen. Dat scheelt bovendien veel vlieghinder, terwijl de vervoerseconomie er niet onder lijdt.

Nederlandse burgers die opwarming willen beperken

dat de hogesnelheidstrein luchtvaart naar West-Europese steden grotendeels kan vervangen. Hij stoot per reizigerskilometer 11 keer minder broeikasgassen uit dan vliegtuigen voor de korte afstand. Hij biedt op reisafstanden tot 850 km dezelfde reistijd (inclusief wachttijden) als het vliegtuig. De Europese Commissie wil het spoornet van hogesnelheidstreinen verdrievoudigen. Maak het personenvervoer in West-Europa hiermee klimaatvriendelijker.

• met hulp van treinvervoerders West-Europese steden vanuit heel Nederland snel en goedkoop per hogesnelheidstrein bereikbaar te maken;
  • het publiek hierover voor te lichten;
  • bekend te maken dat het parlement voor korte dienstreizen zelf ook voor de hogesnelheidstrein kiest;
  • hogesnelheidstreinen een kans te bieden door vliegverkeer op Schiphol te beperken;
  • er naar te streven dat korte vluchten door hogesnelheidstreinen worden vervangen.

Het antwoord

Petitie "Maak reizen in West-Europa klimaatvriendelijk" wordt op 30 januari 2018 overhandigd aan de Tweede Kamer

De petitie "Maak reizen in West-Europa klimaatvriendelijk" wordt op 30 januari 2018 overhandigd aan de Tweede Kamer

30-01-2018