Beteugel de wildgroei aan laagwaardige toeristenvoorzieningen in Amsterdam, zoals ijssalons

Amsterdam heeft te kampen met een toenemende drukte door toerisme. De balans tussen wonen, werken en recreƫren komt hiermee steeds meer onder druk te staan. Door beleid van de Gemeente Amsterdam worden ijssalons en wafelwinkels niet gezien als horeca, maar als winkels met wildgroei als gevolg. Handhaven lijkt een makkelijke zaak, maar de Gemeente onbreekt het aan middelen en capaciteit.

Voor de duidelijkheid: We hebben het hier niet over de traditionele ijssalsons of horecazaken die al sinds jaar en dag Amsterdam verrijken!

de inwoners van Amsterdam willen handhaving en toezicht op de monocultuur van ijs- en wafelsalons.

constateren dat:

Dat door het feit dat deze vorm van laagwaardige winkels niet als horeca wordt beschouwd er sprake is van een wildgroei van ijs- en wafelsalons. De hoeveelheden hoogopgestapelde potten Nutella zijn niet meer te tellen. De huren van deze panden op A-lokaties zijn enorm, toch kunnen de uitbaters zich deze panden veroorloven. De gebieden waar deze panden zich bevinden hebben enkel nog een toeristisch doel, ten koste van de leefbaarheid voor bewoners

De Gemeente Amsterdam tot het instellen van beleid om deze monocultuur te onderzoeken en aan te pakken. Dit is momenteel ook al mogelijk bij het vestigen van nieuwe coffeeshops, massagesalons en minisupermarkten. Deze bevoegdheden moeten worden uitgebreid naar ijs- en wafelzaken en andere laagwaardige horeca zoals pizzarestaurants en grillrestaurants. Ook dienen de ondernemer financieel onderzocht te worden om witwaspraktijken uit te bannen.

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

10-10-2016
Ingetrokken