Help

Algemene vragen

+Online petities zijn altijd onzin heb ik geleerd. Waarom is petities.nl anders?

Online petities zijn altijd onzin heb ik geleerd. Waarom is petities.nl anders?

Petities.nl wil de tekortkomingen van online petities opheffen door:
• een duidelijke geadressseerde die de petitie moet ontvangen en in de positie is om wat te veranderen
• een petitionaris die de petitie binnen een gestelde termijn tot het einde beheert
• een petitionaris die woordvoerder en contactpersoon is; geen anonieme petities waar niemand voor verantwoordelijk is
• geen petities over consumentenzaken toe te staan, alleen petities over zaken van algemeen belang
• constructieve petities aan te moedigen omdat afzender, analyse en eis helder geformuleerd moeten worden
• spam over de petitie te voorkomen.
In het algemeen willen we het grondwettelijke petitierecht ondersteunen en verbeteren.

+Waarom mag men anoniem ondertekenen?

Waarom mag men anoniem ondertekenen?

Anoniem ondertekenen mag niet. U mag wel ondertekenen zonder dat uw naam voor iedereen te zien is. Als u een petitie ondertekent zet u een vinkje om uw naam zichtbaar te maken voor iedereen. Doet u dat niet, dan is uw naam voor drie personen te zien:
• De ontvanger van de petitie, meestal de overheid
• De petitionaris, die de petitie beheert
• Petities.nl, die de website beheert.
Dit vinkje kunt u altijd terugzetten of weer weghalen.

+Wie krijgen mijn gegevens te zien?

Wie krijgen mijn gegevens te zien?

Degene die de petitie uiteindelijk ontvangt krijgt een uitdraai van uw gegevens om te controleren. In theorie kunt u persoonlijk door een politicus of beleidsambtenaar benaderd worden als ze gegronde vermoedens hebben dat ze waardevolle toelichting op de petitie kunnen krijgen op die manier. In de praktijk wordt er alleen met de petitionaris gesproken, als woordvoerder van alle ondertekenaars. De ontvanger van een petitie kan geen mailing versturen naar de lijst ondertekenaars, want de Algemene verordening gegevensbescherming verhindert dat. Deze database is immers niet met die bedoeling aangelegd, dus dat mag niet. De webmaster en de systeembeheerder van petities.nl hebben toegang tot alle gegevens. De Stichting Petities.nl wil zich onderscheiden van concurrende aktiesites door de betrouwbaarheid en neutraliteit. We vallen onder de Nederlandse wetgeving en staan op servers in Nederland bij een non-profit organisatie die niet te koop is. Gegevens die niet gebruikt zijn worden zelfs actief gewist (niets bewaren is altijd het veiligst in dit verband). De petitionaris krijgt alleen toegang tot de naam-titel-woonplaats gegevens om te overhandigen. Dit is de lijst inclusief de op de website onzichtbare ondertekenaars. Deze lijst mag dus niet gepubliceerd worden (beschermd door de Wet Bescherming Persoonsgegevens) en mag alleen overhandigd worden om te worden gecontroleerd op echtheid. En om indruk te maken natuurlijk! Volksvertegenwoordigers weten als geen ander hoe moeilijk het is om iemand uit vrije wil ergens voor te laten tekenen...

Tijdens het ondertekenen

+Waarom kan ik de petitie niet ondertekenen via de onderteken-knop?

Waarom kan ik de petitie niet ondertekenen via de onderteken-knop?

Onder gesloten petities verschijnt de onderteken-knop niet. Een petitie sluit na de overhandiging en wacht dan op een antwoord. Neemt u desnoods even contact op met de petitionaris, mogelijk kan zij of hij uw gegevens nog handmatig toevoegen als de petitie nog niet overhandigd is.

+Ik heb ondertekend met een verkeerd e-mailadres, wat nu?

Ik heb ondertekend met een verkeerd e-mailadres, wat nu?

Het kan gebeuren dat u een e-mailadres heeft ingevuld waar u geen toegang (meer) toe heeft. Dit merkt u als u het kwartiertje na ondertekenen geen e-mail krijgt van petities.nl om de ondertekening te bevestigen. Het na laten sturen van de bevestigingsmail helpt dan ook niet, want dat gaat dan naar een adres waar u het niet kunt lezen. Niets aan de hand, gewoon opnieuw ondertekenen en uw gegevens opnieuw invullen, maar dan met het goede adres.

+Zonder mijn naam openbaar op het web ondertekenen, kan dat?

Zonder mijn naam openbaar op het web ondertekenen, kan dat?

Ja, u tekent standaard anoniem. De petitionaris en de ontvanger van de petitie krijgen wel te zien wie (naam en uw zelfbeschrijving) uit welke woonplaats getekend heeft. Pas als u aanvinkt dat u uw naam openbaar op het web onder de petitie wilt tonen verschijnt uw naam. Dit kunt u altijd ongedaan maken, maar het kan al gearchiveerd zijn door anderen.

+Ik ben het niet exact eens met petitie. Kan ik een extra conditie opgeven bij mijn ondertekening?

Nee, dat kan niet. U kunt wel zelf een verbeterde petitie opstellen die de concurrentie aangaat met de bestaande. Bedenk dat u niet de enige bent die zich achter de petitie schaart. De grote kracht van een petitie is dat er één eis in staat die ondersteund wordt door alle ondertekenaars. Als iedereen zijn eigen mening laat horen valt de kracht van de petitie weg. Daarom kunt u beter een opmerking, anecdote of ondersteuning aan de petitionaris mailen. Hij of zij zal u daarvoor dankbaar zijn en u mogelijk citeren in een interview aan een journalist of bij vragen van de petitie-ontvanger. Als u mee wilt denken over verdere actie en/of ervaringen wilt uitwisselen met andere ondertekenaars meldt u zich bij de petitionaris.

+Hoe kan ik aan een petitie persoonlijk commentaar toevoegen?

Hoe kan ik aan een petitie persoonlijk commentaar toevoegen?

Na het ondertekenen krijgt u een bevestigingsmail met daarin het e-mailadres van de petitionaris. Die kunt u uw commentaar terugschrijven. Ook kunt u iets van commentaar kwijt in het functie-veld bij het ondertekenen. Als u het niet eens bent met een petitie kunt u een tegen-petitie starten.

Na het ondertekenen

+Hoe kan ik een petitie verder helpen?

Hoe kan ik een petitie verder helpen?

Onderteken door uw naam en e-mailadres in te voeren en bevestig uw ondertekening vanuit de e-mail die u dan ontvangt. U kunt uitnodigingen per e-mail versturen of de petitie via sociale media delen. Op dezelfde pagina kunt u aangeven dat u wilt helpen of wat wil doneren.

+Wij delen een e-mailadres of mijn vrienden hebben geen e-mail. Kunnen we maar 1 keer ondertekenen?

Helaas, zo is Petities.nl opgezet voor de gebruikersvriendelijkheid van de meerderheid. Geen wachtwoord nodig en elke ondertekening is gekoppeld aan een persoon die e-mail kan lezen. De oplossing is om op papier te tekenen en die te sturen/mailen naar de petitionaris of om (extra) e-mailadres te nemen. U kunt een extra gratis e-mailadres te nemen bij de vereniging Open Domein die ook Petities.nl mogelijk maakt. Meer details en oplossingen in ons handboek.

+Heb ik een petities al ondertekend?

Heb ik een petities al ondertekend?

Als u een petitie opnieuw ondertekent met hetzelfde e-mailadres als eerder dan sturen we u opnieuw de bevestigingsmail met de link naar de persoonlijke pagina waar u uw gegevens kunt aanpassen. Volgt u de link in de e-mail dan kunt u uw naam of beschrijving aanpassen of verbergen voor de buitenwereld. Ook uw andere gegevens en instellingen kunt u altijd aanpassen.

Bij het schrijven van een petitie

+Waarom moet ik als petitionaris extra links opgeven?

Waarom moet ik als petitionaris extra links opgeven?

De tekst van uw petitie is overtuigender als u links maakt naar extra materiaal elders. Voor u is uw petitie waarschijnlijk bijzonder vanzelfsprekend, anderen hebben soms net wat meer nodig om overtuigd te worden. De link naar een discussie is noodzakelijk omdat heel veel mensen een aantekening willen maken bij de petitie. Als u die mogelijkheid niet geeft, tekent men eerder niet dan wel.

+Ik heb geen discussieforum, waar moet ik naar linken in mijn petitie?

Ik heb geen discussieforum, waar moet ik naar linken in mijn petitie?

Het is niet noodzakelijk om zelf een discussieforum te hebben. Het is mogelijk een link te maken naar een bepaalde bijdrage in een weblog of nieuwsartikel waar het het onderwerp is of een discussiedraad in een webforum.

+Waarom mogen petities over een product of bedrijf niet?

Waarom mogen petities over een product of bedrijf niet?

Petities.nl gaat over zaken die burgers aangaan, zaken van algemeen belang. Als een bedrijf u slechte service biedt of een slecht product verkoopt dan kunt u als consument allerlei acties ondernemen die vallen onder het consumentenrecht. Als het consumentenrecht tekort schiet dan kunt u daar wel een petitie over starten natuurlijk! In het geval van een monopolie heeft u geen alternatieven als consument. In dat geval dient u een petitie te richten tot de politiek verantwoordelijken die het monopolie niet aanpakken. Ook als u denkt dat een monopolie door de staat juist noodzakelijk is zult u zich daarvoor tot de politiek moeten richten. De noodzaak/rechtvaardiging van een monopolie is een prima onderwerp voor een petitie.Als u een petitie wilt starten over een bepaald soort schadelijke of wenselijke producten kunt u die behalve tot volksvertegenwoordigers ook richten aan de desbetreffende brancheorganisatie of een aantal bedrijven. U kunt als burger een bepaald bedrijf wel aanspreken op sociaal verantwoordelijk gedrag middels een petitie.

+Aan wie adresseer ik een petitie?

Aan wie adresseer ik een petitie?

U richt een petitie aan iemand die door zijn of haar handelen de door u beoogde situatie kan (helpen) realiseren. Zoals volksvertegenwoordigers, bestuurders van organisaties en dergelijken. U kunt kiezen uit een aantal standaard ontvangers, maar u kunt ook geadresseerden aan deze voorselectie laten toevoegen door de webmaster. Het is verstandig om voor het starten van de petitie te controleren of de geadresseerde bereid is om de petitie in ontvangst te nemen in een later stadium. Gemeenten die hebben aangegeven altijd bereid zijn een petitie te willen ontvangen hebben een petitieloket geopend op deze website. U en de ondertekenaars van uw petitie krijgen dan gegarandeerd antwoord op uw petitie.

+Ik wil informatie over mijn petitie op mijn website, hoe doe ik dat?

Ik wil informatie over mijn petitie op mijn website, hoe doe ik dat?

U kunt een stukje code op uw pagina plakken. Zie ons handboek voor details hierover.