video-opname van debat, 6min33sec
Op donderdagochtend heeft Maurits von Martels (CDA) een motie ingediend, mede-ondertekend door Stieneke van de Graaf (ChristenUnie), Suzanne Kröger (GroenLinks) en Cem Lacin (SP) om met een wetsvoorstel te komen de helmplicht voor de snorfiets in te voeren.
De reactie van de minister was dat ze ontraadt om hiervoor te stemmen aanstaande dinsdag 22 januari 2019. Maar dat maakt niet uit, er is een Kamermeerderheid!
Reacties van VVD: hele categorie snorfietsen buiten spel, mogelijk meer gevaar als je ze ook verplaatst naar de rijbaan, het is eigenlijk alleen maar een probleem in de grote stad, je pakt mensen hun enige vervoermiddel af, terwijl de mensen op een elektrische fiets de snorfiets vaak inhalen. Je moet handhaven.
Von Martels: alleen een helm, je kan nog steeds de snorfiets gebruiken. De ongelukken vinden overal in het land plaats.
Reactie van PVV: geen verplichting nodig, iedereen is vrij om een helm op te zetten. Nu moet ook iedereen op een elektrische fiets een helm op, dat zal ook blijken als er zo onderzoek naar gedaan wordt (wijst naar de minister). Pak het tuig op die scootertjes aan.
Von Martels: geen sprake van. Trouwens, de verschillen zijn er wel degelijk. 32km/u voor de snorfiets tegen 19km/u voor de elektrische fiets. Geen nieuwe argumenten. PVV zou zelfs van een gordelplicht in de auto geen voorstander zijn als we het daarover zouden hebben hier.
De minister: eerst een impact assessment, verschuivingseffecten richting elektrische fiets onderzoeken. Om die reden ontraadt ik de motie.
Aanstaande dinsdag volgt een stemming erover met een Kamermeerderheid die dit overstemd. De Tweede Kamer is de baas van de minister uiteindelijk.
https://cvandaag.nl/cookies?redirect=https:%2F%2Fcvandaag.nl%2F106760-politie-wil-christelijke-feestdagen-afschaffen-hiermee-gaat-een-wissel-om-
Wie verzint dit? Bescherm ook onze christelijke feestdagen.
Beste allemaal, Naar aanleiding van de petitie zijn er inmiddels twee bijeenkomsten geweest. Tijdens deze bijeenkomsten is al veel waardevolle informatie met ons gedeeld.
Nu richten we ons op het verzamelen van persoonlijke verhalen.
Heeft u een ervaring of verhaal dat van belang kan zijn? Neem contact met ons op.
Dit kan via het onderstaande e-mail adres. m.ganzevoort@hotmail.com
Voorbeelden kunnen zijn:
Een nare ervaring op de oversteekplaats.
Zorgen omdat uw kinderen, familie of vrienden hier dagelijks oversteken
Misschien bent u of kent u iemand die is aangereden
Ook oudere ervaringen zijn waardevol. We horen graag van u. alvast bedankt!
Lieve dierenvrienden, Met dit live blog houden we alle thuisblijvers zo goed mogelijk op de hoogte houden van de voortgang van de rechtszaak bij het CBb in Den Haag We zullen hier periodiek updates aan toevoegen, stay tuned!
LINK: https://www.facebook.com/share/p/1Biwg4Pq48/?mibextid=wwXIfr.
Toekomst van de Zuiderdijk – Samen veilig én toegankelijk houden!
Wij pleiten voor snelheidsremmende maatregelen op de Zuiderdijk om de veiligheid te verbeteren voor álle weggebruikers. Tegelijk vragen we de gemeente en politie om handhaving, inclusief het inzetten van WOK-meldingen bij voertuigen die overmatig geluid veroorzaken.
Wat wij níét willen: afsluiting van de dijk voor gemotoriseerd verkeer of ‘knippen’ die de weg onbegaanbaar maken.
De Zuiderdijk is één van de mooiste wegen van Westfriesland – en moet open blijven voor iedereen: wandelaars, fietsers, motorrijders, automobilisten én bewoners.
Veiligheid en leefbaarheid kunnen prima samengaan – als we het samen doen!
Meer dan 2000 mensen hebben al getekend – sluit je aan!
Teken de petitie en laat je stem horen: https://zuiderdijkopen.petities.nl/.
Het is gelukt, Jasmin mag blijven! Wij willen iedereen bedanken voor hun steun.
https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:42f46a5c-b7f1-4b9e-ba1a-1c70f4779faf
Van Aartsen deed onderzoek naar vergunningverlening op deze materialen Zeer interessant is om te lezen waar de haken en ogen zitten.
Hij benoemt de gevaren. Zie link.
Op 24 juli 2025 heeft minister Sophie Hermans in de Staatscourant haar besluit bekendgemaakt: het kabeltracé door Schiermonnikoog en de Waddenzee gaat gewoon door. In de kennisgeving staat letterlijk: "Tegen het programma staat geen beroep open bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State."
Dat is een hard gelag voor iedereen die zich inzet voor het behoud van ons unieke landschap en UNESCO Werelderfgoed.
Het wringt dat dit tracé vier jaar geleden juist werd teruggetrokken omdat het onvoldoende capaciteit had.
En nu – ondanks dat het probleem van beperkte capaciteit nog steeds bestaat – kiest men toch weer voor deze route. Dit is een besluit dat natuur en milieu onnodig schaadt, zonder dat er geluisterd is naar de 300 ingediende zienswijzen en duizenden bezorgde burgers.
De petitionaris van de petitie Lanceer de AOW-OV-kaart vraagt u de petitie te ondertekenen.
"Actueel wegens het NS verlies van 60 miljoen.
Waarom de AOW'er niet gratis laten treinen in de daluren? Van die 50 miljard aan AOW-uitkeringen is de prijspeil-compensatie al genoeg om dat verlies te compenseren en de NS vooruit te helpen."
Wilt u deze of een andere petitie ook aandacht geven hier?