Zuurstoftherapie is basiszorg

Zuurstoftherapie wordt in Nederland al jaren toegepast. Een arts kan het voorschrijven als er sprake is van zuurstoftekort in het bloed en de weefsels. De therapie wordt onder andere gebruikt bij mensen die lijden aan chronische bronchitis, emfyseem, longkanker, brandwonden, onvoldoende hartwerking (hartfalen), astma en beroepsziekten die de longen aantasten, zoals de mijnwerkerslong. Veel ouders van kinderen met hersenletsel verklaren dat deze therapie werkt en zien al snel de resultaten. Desondanks blijft minister Hoogervorst bij zijn besluit om zuurstoftherapie niet te laten vergoeden. Ouders doen er van alles aan om de gigantische kosten van deze therapie voor hun kind te kunnen betalen. Ze zijn o.a. afhankelijk van inzamelingsacties om het geld bijeen te krijgen. Hoe valt dit te rijmen met de verklaring van de minister dat medische zorg voor iedereen beschikbaar moet zijn?

PETITIE

medestanders van Stichting Lean en verontruste burgers,

dat een behandeling als zuurstoftherapie duidelijk vruchten afwerpt en desondanks niet door de verzekering wordt vergoed,

de Tweede Kamer om de minister hierover aan te spreken.

Deze petitie heeft status afgerond en is daarom niet ondertekenbaar.

Geen ondertekeningen gevonden