Argus logo

Zeg NEE tegen de sluiting van JC Argus Alkmaar

I.v.m de aankomende bezuinigingen op het Welzijnswerk/jongerenwerk in Alkmaar word sluiting van accommodaties bedreigd.

JC Argus zal door deze bezuinigingen tot eind 2013 open zijn. Hierna zullen de deuren van Argus definitief gesloten blijven.

A.U.B. Teken de petitie om sluiting tegen te gaan.

***********LET OP!!!!!!*********** Vergeet u niet de bevestigingsmail aan te klikken die u ontvangt na het ondertekenen. Het kan even duren alvorens u deze mail ontvangt. Mogelijk dat hij in de spam/ongewenste mail terecht komt. Wanneer u hem niet bevestigd middels de mail is hij niet geldig!!

JC Argus wordt genoodzaakt om in 2014 haar deuren sluiten. Dit i.v.m. de bezuinigingen van gemeente Alkmaar.

constateren dat:

Er zal geen ontmoetingsplek meer zijn voor de jongeren, waardoor er meer overlast gecreëerd gaat worden in de buurt.

Diversiteit aan(Jongeren)muziek evenementen wat voor en door jongen zelf georganiseerd word, kunnen geen doorgang meer krijgen. Echter trekt gemiddeld evenement tussen de 100/200 (jongeren) bezoekers waar al meer dan 80% al uit Alkmaar komt.

Ook zal directe hulp aan jongeren en ouders verdwijnen.

Feitelijk gezien heeft Argus laatste 2 jaar een zeer goede weg ingeslagen.

In 2012 heeft Argus een enorme groei doorgemaakt! Meer jongeren weten Argus te vinden. Dit is ook te zien aan onze toenemende bezoekersaantallen. Totaal in 2012 8700 bezoekers. In 2010 was dit 5100 bezoekers.

Uiteraard willen we in 2014/2015/2016/2017 etc dit jaarlijkse jongeren aantal bezoekers blijven behouden.

Laat JC Argus bestaan om zo jongeren een plek te bieden waar ze zich veilig thuis voelen en waar ze met hun problemen terecht kunnen.

Ben je er mee eens? Teken deze petitie AUB!!

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Alkmaar
01-05-2016
Ingetrokken
RDV (Vrijwilliger Argus Alkmaar)
Organisatie:
Argus Alkmaar (Kern8)

Muziek is van groot belang om jongeren naar een locatie te lokken.

ALKMAAR - Muziek is van groot belang in de leefwereld van jongeren.Hiermee trekt Argus Alkmaar jongeren naar haar locatie. Geen muziek betekent minder jongeren in ons centrum.

+Lees meer...

De meeste jongeren luisteren meer dan 12 uur per dag naar muziek. Dit variërend van House, Techno, Hiphop, Urban, Rock, Metal, Hardstyle of Hardcore.Waar muziek is zijn jongeren! Geen muziek meer in centrum Argus Alkmaar na 2014? Het moet niet gekker worden.Muziek is van groot belang in de leefwereld van jongeren. Hiermee trekt Argus jongeren naar haar locatie. Geen muziek betekent minder jongeren in ons centrum. De meeste jongeren luisteren meer dan 12 uur per dag naar muziek. Dit variërend van House, Techno, Hiphop, Urban, Rock, Metal, Hardstyle of Hardcore is. Waar muziek is zijn jongeren.Begin 2006 kwam ik voor het eerst in Argus, via vrienden die er al vaker in Argus kwamen op de gezellige feesten.Begin 2008 ben ik vrijwilliger geworden en met trots ben ik dat nog tot op heden. In 2009 begon ik met evenementen te organiseren in Argus. Evenementen waar voornamelijk de ‘’hardere stijlen’’ aanbod kwamen. Dat was ook helemaal mijn ding omdat ik zelf ook landelijke grote feesten bezocht.Ondertussen heb ik van 2009 tot nu 42 muziek evenementen georganiseerd. Variërend van kleine avonden 75/100 man tot grotere muziekavonden met max. 250 bezoekers in de grote zaal. Waarvan er een aantal bijna waren uitverkocht. Tevens zijn er ook andere jongeren die diverse feesten organiseren in Argus. Waar zal het gros van de jongeren uit Alkmaar Noord straks heen moeten?Metal, Harddance, Raggea, Hiphop, Jongerenfris feest avonden etc. zullen straks verdwijnen. Mijn mede vrijwilligers kunnen dit niet meer in hun vrije tijd organiseren. Argus staat bekend om haar redelijke prijzen zodat de doelgroep dit soort activiteiten kan betalen en deel te nemen aan de desbetreffende activiteit. De locatie ligt centraal in de wijk zodat deze jongeren op een laagdrempelige manier in aanraking komen met vrijwilligerswerk en het jongerenwerk. Wij werken ook aan talentontwikkeling, op de dance feesten wordt de line-up gevuld met talentvolle jongeren. Argus biedt de ruimte waar men kan oefenen en door het talent kan doordoor podium ervaring op doen en komt dan in contact met de grotere en commerciëlere artiesten, locaties en organisaties waar ze later weer kunnen doorgroeien en eventueel hun brood er mee kunnen verdienen. Diverse artiesten zijn in Argus begonnen en later uitgegroeid tot volleert artiest. Tijdens de (dance) feesten in Argus staat ook regelmatig de Brijder met hun jongeren voorlichtingsclub Unity (www.unity.nl) om de jongeren bewust te maken van alcohol en/of drugsgebruik.Zij geven voorlichting over veilig gebruik van alcohol en drugs gebruik. Doormiddel van vragen, een quiz en de expertise van Unity worden de vragen en onzekerheden van de jongeren weggenomen en beantwoord.Informatie over evenementen in ArgusLike Argus Events op Facebook en of meld je aan als “facebookvriend” bij Argus AlkmaarEerdaags zal de volledige nieuwe website van Argus Alkmaar online komen.Heb jij de petitie al getekend? Zo niet, teken hem op Argus Alkmaar.nlRemon de VriesProgrammeur & Vrijwilliger Argus Alkmaardichtbij.nl

29-11-2012

Handtekeningenactie tegen sluiting jongerencentrum Argus

ALKMAAR - ,,Wat wil de gemeente Alkmaar eigenlijk met ons. Moeten we weer de straat op? Onvermijdelijk zal dat tot overlast gaan zorgen.

+Lees meer...

We voorspellen nu al dat boze buurtbewoners straks aan de bel gaan trekken. Nog een jaar, dan moet ook jongerencentrum Argus de deur sluiten. Een gevolg van de bezuinigingsmaatregelen van het college op het welzijns- en jongerenwerk. Diverse wijkcentra zijn daarvan de dupe, en ook Argus is de wacht aangezegd. Tijd om in actie te komen? ,,Die actie zijn we al gestart’’, zegt Remon de Vries, sinds zes jaar vrijwilliger bij het jongerencentrum in Alkmaar-Noord. ,,We hebben al een kleine 500 handtekeningen opgehaald. Wat wil je, we raken allemaal ons ’hok’ kwijt. We komen hier dagelijks en zien echt geen uitweg als Argus weg moet. Wil de gemeente dat we de straat weer op gaan?’’ Overigens is Argus meer dan alleen een jongerenontmoetingsplaats. Er wordt, waar nodig, ook directe hulp geboden aan jongeren en hun ouders. Maar jongeren kunnen zich via Argos ook ontplooien in vrijwilligerswerk.,,Men weet ons steeds meer te vinden’’, aldus Remon. ,,In 2010 hadden we zo’n 5000 bezoekers, dit jaar al bijna 9000. En onze muziekavonden zijn ook altijd druk bezocht. Hoe moet dat straks?’’Inderdaad, gemeente, hoe moet dat straks? ,,Argus valt onder de welzijnsorganisatie Kern8 en binnenkort gaan we met die partij om de tafel zitten’’, aldus de gemeente desgevraagd. ,,Met Kern8 wordt gesproken over de toekomst van de jongeren in Alkmaar-Noord. In die gesprekken gaan we op zoek naar alternatieven.’’ De jongeren zelf hebben nog niets vernomen over die gesprekken. ,,De handtekeningenactie blijft doorgaan. ,,We willen ons hok niet kwijt.’’De handtekeningen kunnen ook worden gezet viawww.argusalkmaar.nl of op petities.nl (zoek: Argus)

29-11-2012

Poll Dichtbij.nl: Sluiting Argus moet worden voorkomen

ALKMAAR - Er is een petitie gestart om jongerencentrum Argus in Alkmaar te behouden.Wegens bezuinigingen zal het jongerencentrum mogelijk eind 2013 verdwijnen. Moet dit voorkomen worden? Stem op de poll! Laat ook weten waarom Argus wel/niet mag verdwijnen!Klik hier om naar de poll te gaan van Dichtbij.nlDichtbij.nl.

24-11-2012