Weg met Gevaarlijk Lange Wachtlijsten GGZ

De wachtlijsten in de Geestelijke Gezondheidzorg rijzen de pan uit. Cliënten moeten vaak veel langer wachten dan de door de ZVW toegestane maximale 8 weken tot een intake of eerste consult. Het betreft hier een groep kwetsbare mensen die dringend hulp nodig hebben en die behoefte hebben aan wegwijzers in het labyrinth van de GGZ. Biedt sneller hulp!

cliënten, ex-cliënten, familieleden en behandelaars

Dat wachtlijsten binnen de GGZ oplopen. Mensen die dringend psychische hulp nodig hebben worden steeds vaker door de huisarts behandeld en moeten soms maanden wachten op behandeling bij een GGZinstelling. Zorgverzekeraars verzaken klanten te informeren over hun zorgplicht: volgens de Zorgverzekeringswet moeten zij zorgen dat voldoende zorg wordt ingekocht en dat patiënten tijdig zorg krijgen. Helaas tasten nog veel patiënten in het duister.

De Tweede Kamer om zorgverzekeraars te dwingen actiever naar patiënten te communiceren over de zorgplicht die zij hebben. Zorgverzekeraars dienen patiënten actiever te ondersteunen in het zoeken naar passende en tijdige behandeling. Daarbij moeten Zorgverzekeraars meer zorg inkopen en zou er wetgeving moeten komen die bij gebrek aan zorgplicht, Zorgverzekeraars verplicht alternatieve/particuliere hulp te vergoeden om zo wachtlijsten te reduceren.

Kabinet
21-07-2016