Voorlichting plasterk2small

Voorlichting over homoseksualiteit op elke school

12.203 ondertekeningen

Vanaf 1 december 2012 is elke school in Nederland verplicht om voorlichting te geven over lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT's)!

Met uw handtekening droeg u er aan bij dat scholen een betere plek worden voor LHBT's. Ook is verplichte voorlichting een belangrijke stap voor LHBT-emancipatie in het algemeen, want bij respectvol omgaan met elkaar geldt: jong geleerd, is oud gedaan.

Bezorgde Nederlanders

constateren dat:

• Dat voorlichting op school over homo- en transseksualiteit nog altijd niet verplicht is
  • Dat scholen meestal geen veilige plek zijn voor jonge homo’s en transseksuelen
  • Dat gebrek aan voorlichting een voedingsbodem is voor geweld
  • Dat de meeste scholen nauwelijks of geen voorlichting geven
  • Dat de Tweede Kamer al sinds 2009 wil dat voorlichting verplicht wordt gesteld, maar dat de regering dat nog niet heeft gedaan

• Regering en parlement om voorlichting over homo- en transseksualiteit verplicht te stellen op elke school
  • Daartoe de zogenaamde kerndoelen voor het onderwijs nog dit jaar aan te passen

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Kabinet
01-08-2012
Beantwoord
COC Nederland

Reactie van SP op "Voorlichting over homoseksualiteit op elke school"

"Discriminatie begint bij onwetendheid. Daarom is het goed dat leerlingen op school voorlichting krijgen over homoseksualiteit en diversiteit.

+Lees meer...

Als álle scholieren die voorlichting krijgen kunnen we een nieuwe generatie op laten groeien waarin minder of geen onderscheid wordt gemaakt tussen mensen, op basis van welke voorkeur dan ook. De SP wil dan ook snel zien dat er werk gemaakt wordt van de brede wens om voorlichting verplicht te stellen." (SP-Kamerlid Jasper van Dijk, woordvoerder onderwijs)

SP
06-09-2012

Reactie van GroenLinks op "Voorlichting over homoseksualiteit op elke school"

"GroenLinks is groot voorstander van de verplichte voorlichting over seksuele diversiteit. Vaak is onwetendheid een bron van discriminatie en problemen, en voorlichting over seksuele diversiteit kan dit voorkomen.

+Lees meer...

Ook blijkt uit onderzoek dat homoseksuele leerlingen zich vaak niet veilig voelen. Daarom is voorlichting hard nodig. De wens om in de kerndoelen te expliciteren dat voorlichting over seksualiteit en seksuele diversiteit verplicht is, leeft al lang en breed in de Tweede Kamer. GroenLinks heeft hierbij een voortrekkersrol aangenomen. Wij hebben er vaak en hard bij de minister op aangedrongen dat de wens van de Kamer zo snel mogelijk moet worden uitgevoerd en zijn ontstemd dat dit tot nu toe nog niet gebeurd is. GroenLinks steunt deze petitie daarom van harte!"

GroenLinks
24-08-2012

Reactie van de Libertarische Partij op "Voorlichting over homoseksualiteit op elke school"

René Hartman, Kandidaat Tweede Kamerlid: "De Libertarische Partij staat op het standpunt dat de overheid het probleem is, en niet de oplossing. Staat en onderwijs dienen dan ook gescheiden te worden, net als bv.

+Lees meer...

staat en gezondheidszorg, en staat en economie. Deze petitie gaat uit van dwang door de overheid. De LP is voor eigen verantwoordelijkheid en voor vrije contractvorming. Het is immoreel en asociaal om mensen onder dwang te laten betalen voor goederen of diensten die zij vrijwillig niet zouden afnemen. Bij scheiding van staat en onderwijs bepaalt de school zelf wat het lespakket omvat. Concurrentie tussen scholen zal ervoor zorgen dat dit lespakket optimaal aansluit op de wensen en toekomstdoelen van de leerlingen, voor een optimale prijs, net als dat bij andere marktgoederen het geval is. Bij het opvoeden en voorlichten van kinderen hebben ook de ouders een eigen verantwoordelijkheid. Lobbygroepen kunnen scholen vriendelijk vragen deze materie in het lespakket op te nemen, maar verplichten is dwang en derhalve uit den boze. De schooleigenaar bepaalt of voldoen aan het verzoek voor hem voordelig is of niet; m.a.w. zal hij er extra leerlingen mee aantrekken of er juist leerlingen door verliezen. Deze afweging zal zijn beslissing bepalen."

Libertarische Partij
17-08-2012