volksvertegenwoordigers op afstand van de partij

Volksvertegenwoordigers moeten zich onafhankelijk van politieke partijen opstellen, 'zonder last of ruggespraak'.

PETITIE

politiek geëngageerde burgers,

- dat politieke partijen met fractiediscipline verhinderen dat volksvertegenwoordigers zich als onafhankelijke individuen gedragen waardoor de keuzemogelijkheden bij de verkiezingen beperkt worden tot een handvol 'lijsttrekkers';

- volksvertegenwoordigers zich richten op hun positie binnen de partij (denk aan interne verkiezingen, kiescommissies en partijbonzen) en de eenheid als partij (om betrouwbare coalitiepartner te zijn en voor 'politieke marketing'), in plaats van verantwoording afleggen aan en het vertegenwoordigen van de eigen achterban;

- de angst voor een 'personendemocratie' voortkomt uit angst voor de toekomst van De Partij die 'neemt en geeft';

- personen beter dan partijen in staat zijn de verantwoordelijkheid voor bepaalde politieke onderwerpen op zich te nemen, met een partij is niet makkelijk af te rekenen in het stemhokje bij gebrek aan alternatieven;

- Grondwet en Kieswet uitgaan van individuele volksvertegenwoordigers en de machtige positie van politieke partijen niet legitimeren;

- teveel Kamerleden nu enkele honderden stemmen hebben gekregen en zo feitelijk niemand in het land vertegenwoordigen;

de volksvertegenwoordigers:

- zich individueel op een eigen achterban te richten middels een persoonlijk verkiezingsprogramma waar ze hun politieke lot aan koppelen;

- periodiek verantwoording af te leggen (bijvoorbeeld via een elektronische publicatie) aan de individuele achterban;

- partijen op afstand te houden door ze hoogstens om advies te vragen als denktank of wetenschappelijk bureau.

onderteken de petitie volksvertegenwoordigers op afstand van de partij.

We e-mailen u een link waarmee u uw ondertekening kunt bevestigen. Uw gegevens worden niet doorgespeeld aan derden en blijven bij de Stichting Petities.nl. Meer hierover leest u in onze privacyverklaring.

Bezig met opslaan van uw ondertekening...

Ajax-loader

Bij drukte op petities.nl kan dit enige momenten duren. Nadat uw ondertekening is opgeslagen ontvangt u een e-mail ter bevestiging. Om uw ondertekening definitief te maken klikt u op de link in deze e-mail en bevestigt u uw ondertekening.
  • meer dan 2 jaar geleden M A Puik- Mostert Waskemeer
  • bijna 3 jaar geleden Arjan Gelder Alkmaar Voorzitter Volkspartij Nederland
  • meer dan 3 jaar geleden anoniem
  • bijna 5 jaar geleden Ricardo 'Ri' Steij Haarlem Hovenier,fulltime ouwehoer,brulboei,tekstschrijver,acteur
  • ongeveer 5 jaar geleden anoniem
  • ongeveer 5 jaar geleden Patrick Nijssen Hengelo
  • meer dan 5 jaar geleden Sebastiaan C. Bronkhorst Amersfoort Actief lid politieke partij
  • meer dan 5 jaar geleden J.J.M. van den Tillaar Lieshout
  • meer dan 5 jaar geleden L.S. Bakker Zwolle
  • meer dan 5 jaar geleden M.L.van Elst Maarssen WAO ik ben het niet eens daar er te vlug kinderen uit huis worden gehaald.
  • meer dan 5 jaar geleden J.Th.Warnaar-van Anraat Alphen aan den Rijn
  • meer dan 5 jaar geleden wouter Voortman Enschede Docent Technische Natuurkunde
  • meer dan 5 jaar geleden Daniël Hartkamp Amstelveen
  • bijna 8 jaar geleden Simon Oosthoek Nijmegen