Vluchtelingen verdienen meer dan bed, bad en brood ("sobere opvang")

Door grote instroom vluchtelingen is start asielprocedure met min. 6 maanden opgeschort. Verbetering van leefomstandigheden, recht op werk, psychische hulp en kans op gezinshereniging zijn daarom onacceptabel lang uitgesteld. Oproep aan kabinet om "de sobere opvang" op het niveau van "bed, bad en brood" te verruimen, werk toe te staan, psychische hulp te bieden en weekgeld toe te kennen.

burgers, politieke partijen, mensenrechten- en maatschappelijke organisaties

6 maanden extra noodopvang zonder enige rechten voor de vluchtelingen is inhumaan. Bed, bad en brood leidt tot onwenselijke en potentieel gevaarlijke situaties in/rond de opvanglocaties. Uitstel van gezinshereniging leidt tot langdurige stress bij de vluchteling en met mogelijk fatale gevolgen door aanhoudend oorlogsgeweld in land van herkomst. Weekgeld maakt vluchteling minder afhankelijk van liefdadigheid. Geld vloeit terug in lokale economie.

• Ruimere faciliteiten boven bed, bad en brood in noodopvang COA;
  • Toekenning weekgeld aan vluchtelingen / asielzoekers in periode voor aanvang asielprocedure;
  • Bespoediging aanvang procedure gezinshereniging voor vluchtelingen uit meest risicovolle landen/streken;
  • Toestaan dat vluchtelingen in deze voorfase door werk inkomen mogen verdienen.

06-02-2016
Danny van Leeuwen