Verplicht álle zorgverzekeraars om álle declaraties te e-mailen naar de burgers

Jij hebt op dit moment géén goed inzicht in welke zorgverleners er allemaal 'namens' jou declareren en wát ze precies declareren bij jouw zorgverzekeraar. Het is op dit moment bijna onmogelijk om misbruik of verkeerde declaraties te achterhalen.

burgers van Nederland die graag mee willen werken aan het verbeteren van de gezondheidszorg.

Dat ziektekostendeclaraties onduidelijk zijn en eigenlijk het hele zorgverzekeringssysteem onduidelijk is en dat we eigenlijk helemaal geen helder beeld hebben van waar het zorg-geld 'namens ons' naar toe gaat. Dit kan duidelijker. Een goed begin van elk probleem is: inzicht.

Dat de regering een begin maakt en per direct álle zorgverzekeraars verplicht om álle declaraties, die 'namens of voor' ons gedaan worden, naar ons te e-mailen zodra deze declaraties bij hun binnen komen. Dat de regering daarná een onpartijdige technische partij de opdracht geeft om dit systeem te reguleren mét verplichte medewerking van alle zorgverzekeraars. Indien deze declaraties onduidelijk of zelfs foutief zijn kunnen wij, 'de burger', zélf verhaal halen bij de zorgverzekeraars en eventuele problemen aan de kaak stellen.

17-06-2016
Nico Kars